القائمة الرئيسية

الصفحات

ديوان غاسق

للكاتبة إسراء الزهدي 

عن الديوان..

ستتعلق روحك بشخص، سيصبح مفضلك، سيشغل جُل وقتك، ثم بعد ذلك

سيتركك وحدك؛ لتشرد روحك وتجد نفسك جالسًا تحتضن ذاتك، تحاول ترميم ما أصاب فؤادك من ندبات، تلملم هرتلات فكرك وعقلك، سيتملكك الكمد، وستشعر وكأن لياليك كلها غاسقة، حينها ستعسى جاهدًا لشرح ما تشعر به للآخرين؛ ولن تستطيع، وها أنا هنا من أجلك، لأتحدث بلسان حالك وأترجم ما يجول بداخلك أتيت إليك بسيلٍ من كلماتي وقصائدي؛ لأصف ما تعجز أنت عن وصفه.


أين يطرح الديوان للمرة الأولى: 

 في معرض القاهرة الدولي للكتاب في الفترة من 25/1/2024 إلى 6/2/2024.

مكان الديوان: 

مكان الديوان بمعرض القاهرة الدولي الكتاب 2024، بجناح دار الكتابة تجمعنا للنشر والتوزيع. 
قاعة 1 جناح B52




 إقتباسات من الديوان: 


افضالك رغم مشاغلي
أتونس بيك واحكي
احكيلك وجع الماضي
واحيلك عن عمري الساري
في طريق والله ما يشبهني
واحكيلك عن معاناتي
وعن صوت مبحوح بيهاتي
مع ناس والله ما سمعينه


رغم إن وجودك علمني حاجات كتير
لكنه معلمنيش ازاي احمي قلبي منك
لأجل سهم فراقك ميصبنيش
أنا مش ندمانة على فراقك وسهم فراقك مقتلنيش
دا قواني وحماني وزاد في نفسي ايماني
بأني أقدر من غيرك اعيش وإني قوية بنفسي ولنفسي
وفي غاسق مع ضوء القمر الشارد
بكتبلك عشان اقولك إن حياتي
بقت أفضل بكتير.


هفضل احاول حتى الموت
الموت اهون عليا ألف مره
من يوم اعيش فيه.. وانا مش جنبها
وإن كان نصيبها مع غيري
متنسوش تقولو لها
إني كنت شهيد حبها


عودتني نتصافى.. عودتني اعاتبك
اتعودت منك تراضيني
ومين في بُغدك يراضيني
واعاتب مين على رحيلك
حتى ف رحيلك.. 
حتى يوم ما مشيت
سهرت الليل مستنيه إنك 
تراضيني.. وكالعادة نتصافى
واحكيلك تفاصيلي.. ومجتنيش
وقعدت اصبر في قلبي 
بأنك أكيد مشغول ومنستنيش


حاولت أنساك
حاولت ابان قوية
وابان أني مش فكراك
وأن وجودك مش فارق
وأنا والله كنت بترجاك
لجل ما تفارق


وخلاص نسيت
كل شيء كان بنا.. 
كل شيء قد كان.. 
مبقاش ليك جوايا تاني مكان 
كل شيء اصبح غريب.. 
حتى أنت كمان
وأنا.. اصبحت غريبة 
من نفسي ومن ذاتي
وبكتب ف الشعر من بعدك
معاناتي..

•أماكن تواجد الديوان: 


كما يمكنكم طلب الديوان عن طريق دار النشر من خلال: 

فيس بوك: @الكتابة تجمعنا 

أو واتساب: wa.me/201066476589

أطلب نسختك الآن.


كما يمكنك معرفة المزيد عن الكاتبة عن طريق.. 

اقرأ تقرير "روح الفؤاد"

ريفيو الديوان










إسراءالزهدي|غاسق 

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع