القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت عوضي 

الاسكريبت الرابع

إسراء الزهدي

 ازيك يا روح عامله ايه

= الحمدلله 

مين حضرتك

- مش مهم انا مين بس كنت حابب اطمن عليكي بقالك كام يوم غايبه وانا قلقت عليكي

= اله دا انت متبعني بقا وعرفت اسمي منين ومين قالك اني غايبه انت عايز ايه

- يا بنتي انا مش عايز حاجه زملتي وكانت غايبه قلقت عليها ف حبيت اطمن بس 

=طيب واطمنت يلا بقا من هنا

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

- مالك يا بنتي صوتك عالي كدا ليه

= معرفش يا بنتي مين السئيل دا 

- طب يلا يلا خلينا نروح

ــــــــــــــــــــــــ

انا روح فريد بدرس ف كلية هندسه واللى كنت بكلمها دي دعاء صحبتي

لازم اروح كل يوم البيت بدري عشان اوضب البيت واجهز الاكل لبابا قبل ما يرجع من الشغل انا بنت واحيده وماما متوفيه وعاشين انا وبابا لوحدنا وبابا مدير شركة كبيره للمقاولات

ــــــــــــــــــــــــــ

خلصت توضيب وجهزت كل حاجه وكلنا انا وبابا ودخلت اوضتي عشان اذاكر 

فتحت موبايلي لقيت مسج من حد غريب جيالي

ـــــــــــــــــــــــــــ

مجهول: مين اللي كنتي وقفه معاه انهارده الصبح ف الجامعه دا لو شوفتك واقفه مع حد تاني كدا هزعلهولك ومتزعليش عليه


روح: مين انت اصلا 


عملي بلوك البارد والله لو اعرفو هعلمو الادب 

ــــــــــــــــــــــــــــــ

خلصت مذكره وصحيت تاني يوم الصبح نزلت الجامعه 

-الجميل جي متاخر نص ساعه وانا واقف مستنيه ف الشمس من بدري بس كلو يهون عشان خاطرك يا جميل

= لا دا انت عبيط بقا انت عايز اي يا جدع انت ولا اروح اشتكيك للعميد ما تخلي عندك كرامه

- اعملى كل اللي انتي عيزاه بس مش هسيبك بردو 

وخدي الجواب دا احتفظي بيه سلام 

ـــــــــــــــــــــــــ

اي دا هو راح فين دا اختفى بصيت للجواب وجيت اقطعو لقيت جواه حاجة بلاستك شبه البطاقه كدا متتقطعش

- كنت عارف انك هتقطعيه عشان كدا كتبتلك الكلام على كرنيه انا بحبك ومش هسيبك لحد غيري مهما تكوني وهفضل مرقبك كدا على طول ومش هتعرفيني ومتحوليش تتذاكي عليه عشان مزعلكيش

 

= دا بيهددني الوقح والله لاوريك مين روح دي وتقدر تعمل فيك اي 

ــــــــــــــــــــــــــــــ

ببص لقيت مسج وصلاني

- انا مش قلت متقفيش مع حد تاني قلت ولا مقلتش استحملي بقا


بصراحه انا زهقت بس انا خايفه اكتر من الكائن الغريب دا اللي بيطردني لحقت ابعت للشخص المجهول دا قبل ما يعملي بلوك تاني 

= ممكن تساعدني؟ 

 شاف الرساله ومردش طلعت حضرت محاضراتي وخرجت


اخيرا رد

مردتش ارد عليكي عشان كنتي متأخره على المحاضره ولو رديت كانت هتروح عليكي انا اسف

= هه

- لا مش وقت سرحان دلوقتي ابوس ايدك قوليلي عيزاني اساعدك ف اي

= اامممم انت مين الاول طيب

- لما اعرف مالك الاول 

= اللى بيقفو معايا دول مش ناس اعرفهم

- بيديقوكي يعنى 

= مش بالظبط

بس هو حد بيطاردني ومرقبني وبيهدنني وانا خايفه قوي

= مين دا اللي بيهددك وانا عايش 

سبيلي الموضوع دا ومتشغليش بالك 

سلام


عملى بلوك تانى ابن المجنونه انا كان اي خلاني اثق ف واحد اهبل زيو بس ياربي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عادا اسبوع مكنش في حد بيدايقني بس كنت كل يوم بلاقي رساله قدام باب بلكونتي حد مدخلو من تحت الباب في تهديد ليا وبخاف اكتر من الاول

محتواهم

" انا كنت بحبك بس انتي خليتي بيا وكشفتي سري لحد غيريك وانا مش مسامح وهتندمي"


" انتي عارفه عقاب اللي يغدر بيا اي"


" انا كداب مش بحبك انا طمعان في ورثك فلا وشركه وعربيه ومهندسه وجميله والصراحه مستخصرك تخدي حد غيري ومش هسيبك"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

طلبت من بابا اننا ننقل بتنا ونعيش ف مكان تاني والحمد لله اقنعتو ووافق 

وبعد اسبوع من نقلانا وصلني مسج من الرجل المجنون

- عارف اني اتأخرت عليكي بس انا خلصتك منو المهدد دا

= شكرا انا نقلت بيتي أصلا وجامعتي عشان ارتاح منو

- ااه عارف 

= نعم عارف ازاي اكيد بتكذب

- طيب اثبتلك

= اثبت

- ف اخر المحادثه هثبتلك

= اممم ماشي ممكن متعملش بلوك وانا مش هكلمك خالص بس عشان لو احتجتك

- لا لا متقلقيش مفيش بلوك تاني 

= طيب يلا اثبتلي

- اخرجي افتحي باب شقتكو كدا

= اي دا لي اخاف

- تخافي من اي يابت افتحي

= فتحت

- لقيتي ايه

= مفيش حد 

- ياربي ع الغباء

= لم لسانك يلا

- طب هو انا قولت في حد بصي تحتيكي كدا وقوليلي لقيتي اي

= لقيت بوكس وجواب وورده 

- امم خديهم وادخلي جوه ويلا سلااام

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قفل وانا اخدت الجواب فتحتو 

بكره الساعه 8 القيكي لبسه الدرس دا والبسي عليه طرحه نبيتي هيبقا جميل عليكي وجهزي نفسك هستنا اشوفك بيه 


دا عبيط دا ولا ايه فتحت البوكس لقيت درس اسود شكلو جميل اوي 

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

نمت وصحيت تاني يوم قضيت يومي ف البيت وكدا كدا انهارده الخميس عطلة الاسبوع عندي ولما جات الساعة 8 قمت بكل تلقائيه لبست الدرس واستنيت معرفش اي الهبل اللي انا فيه دا بس مستنيه وقلبي بيدق جامد 

انا قلتلكو قبل كدا ان قلبي اهطل وبيدق على اي حاجه صح 

لو مقلتلكوش ف اديني قلت اهو هههههههه

ــــــــــــــــــــــــــ

الساعه 8 بالظبط لقيت الباب خبط فتحت لقيت... 

قبل ما اتكلم بابا جه من ورايا


- اتفضل يا ياسر يا ابني

= عامل اي يا عمي اخبارك

روح واقفه متنحه لي تعالى اقعدي هنا لحد ما المأذون يجي

= هه 

بابا: تعالي يا روح هفهمك 

= تفهموني اي الكائن دا اي جابو هنا

- بت عيب انا جوزك احترميني

= ج... اي يالا امشاطلع برا


... بابا اتكلم

-بصي يا روح دا ياسر الجُهري طلب ايدك مني وانا وفقت وهو قالي اننا نفجأك وقال انو واثق انك هتوفقي وقررنا انهارده يبقا كتب كتابك

- وانت يا استاذ ياسر مين قالك اني هوافق

= عشان وثقتي فيا اولا ولبستي فستاني واستنتينى ثانيا

- هه لا مش كدا اصل... 

= قطعها ياسر طيب احنا فيها موفقه ولا لا

- اولا أنت ازاى زعقت فيا عشان اللى كنت وقفه معاه وانت اللى كنت واقف اصلا معايا

= اكيد مزعقتش فيكي عشان كدا 


*"فلاش باك"*

طيب واطمنت يلا بقا من هنا

- بس بس 

= مين انت كمان وعايز اي

- لمي لسانك وانتي بتكلميني عشان مندمكيش

= لا دا انت بجح بقا 

- هتندمي يا شاطره سلام 

ــــــــــــــــــــــ

*"عوده من الفلاش باك"*

- اللي وقفتي معاه بعد ما سبتك

= بس دا كان بيهددني

- وانا كنت هعرف منين عرفت لما قولتيلي اساعدك وخلصت منو

= عملتلو ايه

- ميخصكيش المهم خلصتك منو

ـــــــــــــــــــــــــ

- دلوقتي موفقه 

= سبني افكر

- معاكي 5 دقايق تفكري وانتي بتقري الجوابات دي

= جوبات اي 

- كنت بكتبلك كل يوم جواب واحطهولك ف صندوق تحت بلكونتك لحد ما جيت دلوقتي وجيبهولك تقرائيه كلو

= هاتو اقراو طيب

وقعدت اقراء ف الجوبات واخر رساله فيهم كان مكتوب فيه


*واكتبلك جواب وابعتهولك*

*مرسال واغرقهولك برفان*

*واوصفلك فيه عيونك*

*واقول سحراني جفونك*

*قلبي عن طريقك عمرو ما حاد*

*كان لينا معاد*

*مع همامه نسيم ريحالك*

*بعت ليكي ورده بلون خدك*

*ياروح روحٍ أضأت خفوت روح*

*إلى من فى الوجود غيرك ابوح*

*ياروح تعيد للروح توهشها بعد الخفوتِ*


نهيت اخر كلمه على صوت ياسر وهو بيقولي *"بحبك"*


- هه

= ايه

- بقولك

= قولي

- أنا موفقه

= بحبك


بابا: المأذون وصل يا اولاد 

المأذون: *"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"*


- ياسر 

=قلبو

- بحبك!! 


"ويأتيك العوض على هيأت مرسال يُعيد للروح توهجها بعد الخفوت"


سلسلة حكايات روح 

إسراء الزهدي|جاردينيا

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع