القائمة الرئيسية

الصفحات

 حوار صحفي زياد بهاء

الصحفية دينا أحمد 


للكتابة سحرها الخاص


السلام عليكم


گ إسراء الزهدي من جريد جاردينيا وأريد عمل لقاء صحفي معك


ما هو اسمك؟ زياد بهاء 


كم عمرك؟ ١٨ سنه


محافظتك؟ الجيزه


لقبك؟ البوب


ما سبب اختيارك لهذا اللقب؟

لقب والدي


ما هي موهبتك؟ الالقاء والكتابه


كيف اكتشفت هذه الموهبة؟ ومنذ متى؟ الالقاء من ٦ سنين

الكتابه من سنتين

اكتشفتها لما بدأت اسمع شعر


مَن أول شخص عرف بموهبتك ودعمك؟

امي



ما هو اللون الأدبي المفضل بالنسبة لك؟ القصايد والشعر


حَدَّثَنَا قليلًا عن مشوارك وخوضك لهذا المجال؟ 

بدأت في المدرسه اطلع الاذاعه المدرسيه واروح مسابقات واتعب وادوس علي نفسي لحد ما وصلت لي مرحله اني اكتب وقررت يكون ليا حجات تخصني انا وكتباتي انا


هل لديك أعمال؟ وما الذي استطعت تحقيقه منذ بدايتك في هذا المجال؟

لا بدأت اكتب بس وليا قصايدي الخاصه بيا

قدرت اوصل لي ناس كتير تسمعني وتطلب مني اكتب واعمل قصايد جديده ولسه بحاول اكتر 


ما هي التكريمات والشهادات التي حصلت عليها؟

خت حوالي ١١ قصيده من كيان smart event 


هل أنت عضوة في أحد الكيانات؟ وما أول كيان دخلته؟ وهل حصلت على الإفادة من أحدهم؟

عضو في كيان smart event 

اول كيان دخلتو كان (كيان)

اكيد طبعا استفدت كتير


هل في يوم حد قالك إن أنت مش موهوب أو وجهلك كلام خلاك تحس إنك مش موهوب ولا كان المجتمع اللي حواليك يحبون موهبتك ويشجعوك ...؟

طبيعي الناس كلها مش هتجتمع علي حبك بس كان في انتقادات كتير اووووي في الاول

حاليآ قليل اول لما بلاقي انتقاد الحمدلله


خلينا نتخيل أن موهبتك العظيمة دي هي طفلتك المدللة قلنا أزاي بتتعامل معاها عشان تنميها؟

بحاول اسمع اكتر واقرأ اكتر روايات وقصص واسمع اغاني بدي وقت ليها عشان اقدر انميها


ما رأيك بالورش والكورسات؟

مجربتهاش بصراحه بس بفضل اشتغل علي نفسي لوحدي


هل قرأت كتبا؟ وما أفضل الكتب التي قرأتها؟

قرات روايه اسمها اخر لليالي البشر 

للكاتبه مريم احمد

هل تظن أن باستطاعة أي شخص أن يكتب؟

مظنش ان اي حد ممكن يكتب غير وهو حابب الشئ ده حابب الكتابه والقراءه وعنده صبر عشان ينمي المواهبه


كلمنا عن قدوتك؟

ابويا وامي 🤍

ما هو هدفك في الفترة القادمة؟

اني اتطور اكتر وانمي مواهبتي اكتر واوصل لي اكبر عدد من الناس تسمعني واجهز اول ديوان ليا ان شاء الله 🤍

نصيحة للكتاب المبتدأين تقولهم أي؟



مفيش حاجه بتيجي بالساهل مفيش حد بيبقي شاطر مره واحده ده سلم ولازم تطلعو واحده واحده

ولازم يبقي عندك صبر واوعي تسمع لي اي حد يقولك كلمه وحشه

انت تقدر مدام عندك الرغبه 🤍


هل تريد تقديم الشكر إلى أحدهم؟

بشكر اهلي وابويا وامي طبعا 🤍

هل لنا أن نطرق ببعض إبداع قلمك:

قصيده ( لي اخر مره هكتب شعر )

لي اخر مره هكتب شعر

لي اخر مره بوصف احزاني

لي اخر مره هرجع احن

ومش هحكي كسري لي حد تاني

ماتت مشاعري صحيت جروحي

لي اخر مره هقولك بحبك

وامشي فين ما تحبي روحي

انا شاعر مدمن بيكي 

انا المتساب فين ما بلاقيكي

انا المطفي بقالي سنين

انا المتساب لي سنين جاين

قررت ابعد عن قلمي وكتباتي

مكسور بيني وبين نفسي

ولاكن قدامك واقف بي ثباتي

انا مش زعلان 

مش مضايق ولا تعبان

ولا مكسور ولا ندمان

ولا عايز نرجع زي ما كان

وبطلت اروح اي مكان

كنت بشوفك فيه

موحشتنيش

وبطلتي توحشيني

انا هبقي كويس اكيد من غيرك

شكرا لي نفسي اني اتعلمت درس جديد

شكرا انك سبتيني



أتمنى أن تحقق ما ترغب به، وهكذا يكون قد انتهى اللقاء، ونتمنى لك النجاح فيما هو قادم، وكان شرف لنا عمل اللقاء معك، والسلام عليكم.


الصحفية: دينا أحمد 

المؤسسة: إسراء الزهدي

جريدة جاردينيا

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع