الاسكريبت شبيه الروح
الاسكريبت الأول
إسراء الزهدي
- فقتي
= ها
- شكلك لسه تيها
= مش عارفه اي اللي بيحصلي دا مش قادره اصدق مش قادره اتخيل هو انا اللي طيبه قوي ولا هما اللي قسيين
- مين هما
= ها
- اتكلمي يا روح متفضليش سكتا كدا
= اقول ايه
- اللي جواكي
= هو ايه
- اللي مخليكي تيها كدا وملغبط حالك
= مفيش حاجه
روح: ايوه ما انا لازم اقولها مفيش اقولها مثلا عن كسرة قلبي ولا عن غدر اكتر ناس حبتهم ليا اقولها على قهرتي ولا على طعنات الناس ليا اقولها اي ولا ايه ولا ايه اقولها إن الشخص الوحيد اللي حبيتو طلع كداب
- روح
ولا اقولها إن صحبت عمري سلمت مفاتيح حياتي لشخص اقتحمها ودمرها اقولها عن صحابي اللى طلعو عليه اشعات ولا عن خيانت صحبت عمري ليه اقولها عن صدمتي
- يا روح
لما اختي ماتت قدام عنيا وانا مقدراتش انقذها وماتت بسببي ولا يمكن اقولها على اخويا اللي بيضرب حقن ومخدرات والكل بقا يعيروني بيه لا مش هقولها حاجه انا هفضل ساكته كدا
- رووووووح
= ها بتقولي حاجه
- لا دا انتي مش معايا خالص بتفكري ف ايه
= مش بفكر في حاجه
- طيب مالك
=.......
- دموعك بتقطع قلبي اتكلمي وانا هسمعك
=........
- بلاش تعملي كدا يا روح
=........
- قولي اي حاجه طيب
=سلام
- هترو.......
= مستنتش اسمعها خرجت وقفلت الباب ورايا هي عارفه اني عملت كدا عشان مش عيزاها تيجي ورايا انا حبه اكون لوحدي مش عارفه هروح فين بس انا هتمشي لوحدي اكيد هبقا كويسه فضلت مشيا والدموع عارفه طريقها على خدي لحد ما وصلت قدام البحر وقعدت وسرحت لدرجة اني مش شايفه الناس اللي مشيا ولا سامعه اي حد مش شايفه غير موج البحر اللي عمال يعلى ويخبط جامد وكأنو بيوصف حالتى ومش سامعه غير صوت عقلي وهو بيطرح الف سؤال عليا ليه وازاي وامتى وفين ومين الف سؤال كل سؤال منهم بيطرح الف تاني غيرو قفلت تلفوني بمجرد ما وصلت عند البحر عشان محدش يزعجني سرحت لوقت كتير معرفش قد ايه وبعدين فقت من سرحاني
- مناديل
روح: هه انت مين وبتعمل ايه هنا وانت هنا من امتا اصلا هي الساعة كام دلوقتي
- اي اي اهدي هجاوب على كل دا ازاي يعني
روح: متجوبش انت شكلك بتستظرف وقمت عشان امشي
- استني والله مش بستظرف ممكن تقعدي ولو مديقه مني همشي انا
روح: اممم ياريت
- ممكن اجاوب الاول طيب على اسالتك قبل ما امشي
روح: مش فيقالك مفيش داعي ممكن تمشي وتسبني
- معلش لازم اجاوب
بصي يا ستي انا بعمل اي هنا الحقيقه صعبتي عليا وانتي بتعيطي وجيت اشوف مالك وهنا من امتا فأنا هنا تقريبا من امبارح الساعه 12 بالليل كنت راجع من الشغل وشوفتك قعده حاولت اكلمك لكنك كنتي سرحانه جامد وبتعيطي حسيت فعلا ان الموضوع كبير لان اكيد الحاجه اللي تخليكي سهرانه وسرحانه ومش حسه بالوقت بالشكل دا وتقعدي سرحانه اكتر من 5 سعات فهي اكيد حاجه كبيره الساعه دلوقتي 5 الفجر
روح: هه ازاي وبعدين لما انا مردتش عليك اي مخليك قاعد لحد دلوقتي
- الصراحه خفت عليكي ما انتي قعده لوحدك على البحر لحد الفجر خفت لحد بديقك وانتي اصلا مش حاسه بحاجه يعني لو اتخطفتي مش هتحسي
روح: شكرا ليك
- متشكرنيش ممكن اعرف مالك
روح اكتفيت انهي ابص على البحر ومردش عليه
- بس بس يا انسه
روح: شكرا مره تانيه ليك عن اذنك لازم امشي لاني اتأخرت
- هشوفك تاني
روح: مش عارف سلام
روحت حاولت انام مش عارفه نفس الاسأله في دماغي نفس الغصة في قلبي ونفس الوجع حساه
- لسه زي ما انتي بردو
روح: متقلقيش يا دعاء هبقى كويسه
دعاء دي صحبتي واكتر من اختي عايشه معاها من بعد وفات اختي ببايا ومامتي متوفيين من زمان واخويا اصلا مش منتبه لنفسو عشان ينتبهلي وااه صحيح نسيت اعرفكم بنفسي
انا روح 22 سنه درست كليه تربيه اطفال وكنت شغاله في حضانه بس سبتها من فتره لاني مش قادره التزم بأي حاجه وانا حالتي النفسيه عمالة بتسوء بالشكل دا
دعاء: انا مش عايزة غير انك تكوني كويسه
روح: متقلقيش
دعاء: طيب انتي كنتي فين أمبارح
روح: علي البحر انتي عارفه اني برتاح هناك
تقريبا بقا روتيني المعتاد كل يوم بنزل اروح اقعد على البحر
•بعد اسبوع•
دعاء: مش هترجعي شغلك يا روح عدا اسبوع وانتي حالتك بتسوء ارجعي الشغل ممكن تتحسني شويه
روح: سبيني براحتي يا دعاء
دعاء: قلبي بيتقطع لما بشوفك كدا فين ثرثرتك وكلامك وحشتني روح بتاع زمان
روح: خلاص يا دعاء بقا مش قادره اتكلم انا نازله
روحت مكاني المعتاد علي البحر وسكينت البحر
- ازيك
روح: هه مين حضرتك
- اي دا مش فكراني لا انا كدا ازعل واجيب ناس تزعل
روح: لا ظريف اوي تعرفني
- قبلتك مره هنا انتي مش فكراني
روح:لا
- من اسبوع وقعد يفكرها
روح: ايوه افتكرت ايوه وعايز اي افتكرتني ليه دلوقتي
- انا منستكيش بس كنت مسافر في شغل
روح: ميخصنيش
- ممكن نبقا اصدقاء
روح: لا
- اممم طب اسمك ايه
= ملكش دعوه
- خلاص انا اسف تسمحيلي اقعد هنا لان مفيش مكان فاضي زي ما انتي شايفه
= اقعد انا مالى
- بدأ يفكر بصوت عالى وكأنو قاصد يلفت انتباهي ويخليني اتكلم
اي رأيك في البحر؟
روح: بتلقائي رديت غدار زي البشر
- والموج
روح: خناجر مغروزه في وسط القلب يا تنجيك يا تغرقك وتموتك
- تفتكري الشطيء بر الأمان
= وسط الرمال الحارة دا مش امان دا عقاب جديد حطتهولنا الحياة
- الحياة حلوه
= الحياة مؤلمة
- ليه الانسان بيبكي
= لان الحياة طعنتو ازيد من اللازم
- الصحاب
= غدرين
- اللي بيحب
= كداب
- الاهل
= سراب
-الحياة
= سجن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- مالك
روح: هه
- نبقى اصحاب
روح:....
- متخفيش مش هاذيكي
روح:....
- اصحاب؟
روح: ااه
- انا ياسر وانتي
روح: انا روح
ياسر: اسمك جميل
روح: شكرا
انا همشي دلوقتي اشوفك بكره
ياسر: تمام
ــــــــــــــــــــــــــ
روح: تقريبا هو بقى جزء مهم من يومي بنتقابل كل يوم علي البحر نتكلم ونحكي اجواء الحزن كانت مسيطرة على المكان واليأس كان مالى حياتنا كان بيسمع كل حكوايا وكل انطفئاتي وحوديتي عمري ما حسنني انو مل أو زهق سمع كل جروحي وصرعاتي
روح: وبس يا سيدي دي حكيتي كلها
ياسر: ياااه يا روح كنتي شيلا كل دا جواكي
روح: ااه
ياسر: دي مش حكايات يوم دي سنين طويله لخصتيها ليا في كام اسبوع بجد كتر خيرك انك مستحملا كل دا
روح: هتسبني زيهم وتمشي؟
ياسر: مينفعش امشي وانتي مطفيه
روح: مش هتعرف تنورني
ياسر: لازم تنوري
روح: لو منورتش هتمشي
ياسر: هتنوري ومش همشي
روح: لا لا امشي مينفعش تفضل مع واحده مطفيه
ياسر: بحبك
روح: هه امشي متشفقش عليا انا خدت على كدا امشي انت كمان
ياسر: مش بشفق عليكي انا فعلا بحبك
روح: بس....
ياسر: مبسش انا بحبك في كل حلاتك ولحظات اليأس والانطفاء هتعدي كلها وهمحي كل ذرة حزن في قلبك والدموع الجايه هتبقى دموع الفرح وبس او مفيش دموع خالص انا عايز ضحكتك ترجع
روح: اختفت بقلها سنين مش هترجع دا انا نسيت شكلها
ياسر: طيب واللي يرجعها
روح: انفذلو اي حاجه يطلبها
ياسر: طب بحبك
روح:....
ياسر: علي فكره قلت بحبك
روح: مش عاوزه اخسرك
ياسر: بقولك تيجي نخرج كلمي صحبتك وتعالي نخرج كلنا
روح: بس...
ياسر: يلا مفيش وقت
كلمت دعاء وجات
ياسر: دعاء خليكي شاهده هرجع لصحبتك ضحكتها انهارده وفي المقابل هي هتنفزلي طلب
دعاء: ياريت
ـــــــــــــــــــــــــــ
ياسر: يلا.
روح: اي دا ملاهي يا ياسر
ياسر: انتي لسه شفتي حاجه
روح: وداني الملاهي والسنيما وخدنا اماكن كتير وفرجنا على حجات كتيرر وبعدين ركبنا مركب جو البحر
ياسر: شغلنا حاجه نسمعها ياسطا
-اشغلكم اي يا بيه
ياسر: شغل....
روح: اغنيلكم انا
وقامت زي الطلفله وقعدة تغني عايشه سني وبغني وبحب الحياة قلبي عايش سنينو وحياتو بهوى هعمل اللي بحبو وعجبني اكيد ثانيه ثانيه يا دنيا هعيشك انا
الدنيا حلوه واحلي سنين بنعيشها واحنا وبصت لياسر وكملت
يا ناس عشقين ننسا اللي فاتنا ونعيش حياتنا على الحب متوعدين
ياسر: مبسوطه
روح: قوي قوي انت مش متخيل انا من زمان قوي محستش ان حد بيحبني كدا او مهتم يشوفني مبسوطه من زمان مفرحتش ولا ضحكت بجد شكرا ليك انت السبب اللي خلاني اضحك بفضلك انهارده فرحت ورجعتلي ابتسامتي
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
دعاء وياسر: بابتسامة....
روح: مالكم في ايه
ياسر: مين اللي قالت مش هضحك تاني راحت فين
روح: بتبص حوليها بعدم فهم فين
ياسر: ضحكتك وخلاص مفيش زعل تاني ابدا
روح: شكرا ليك بجد
ياسر: لا لا نفذي طلبي
روح: اي هو
ياسر: تتجوزيني يا روح
روح: هه
ياسر: بحبك تتجوزيني
روح: يعني ايه
ياسر: يعني يا موفقه يا مش موفقه
روح: لو قلت مش موفقه
ياسر: مش هسيبك هتجوزك غصب عنك بردو معندناش بنات تقول مش موفقه
روح: يعني اي
ياسر: يعني حياتي الجايه هتبقى معاكِ وحياتك الجايه هتبقى معايا
روح: ولو قلت لا
ياسر: معايا والله مش هتبقى لحد غيري
روح: بضحكه ملت المكان كلو بهجه حوليها بس انا موفقه
ياسر: بفرحه هاتلنا مأزون هنا يسطا
روح: اي دا انت جايب المأذون معاك على المركب
ياسر: امال انتي فاكره ايه ومش مأزون بس دا كمان معزيم ومطرب مش فرح دا ولا مش فرح
روح: انت مجنون
ياسر: بحُبك والله
روح: ملقتش حد يستحق الحب قدك، بحبك.
"لا تحزن يومًا ستلتقي بمن هو على شاكلتك لا يمل ولا يكل وستعلم أنه عوضك الذي لطالما انتظرة هو لم يتأخر فقط اتى في موعده الصحيح"
"هناك عوضًا لقلبك عن مرارة ما زاق آتًا قريبًا لا محال، فثق أن الفرح آتً قريبًا والسعادة ستغمر فؤادك وستسقط ساجدًا من فرط بهجتك وفرحتك"
جميله اوى ..من كتر حلاوتها مش قادره اوصف ..اى الجمال ده ❤️🥺 وكل كلمه مكتوبه لها الف معنى بجد حلوه اوي
ردحذف🥹❤❤❤
حذفجميلة اوووي ❤
ردحذف🥹❤❤❤
حذف