القائمة الرئيسية

الصفحات

 حوار صحفي مرجريت كمال

الصحفية مريم خالد البارودي


السلام عليكم


- گ مريم خالد من جريد جاردينيا وأريد عمل لقاء صحفي معك


- ما هو اسمك؟


مرجريت كمال 


- كم عمرك؟


18 سنه 


- محافظتك؟


المنيا 


- لقبك؟


مارجو ايماچو



- ما سبب اختيارك لهذا اللقب؟


هو الاسم الأقرب لقلبي وايماچو يعني رابط الروح 


- ما هي موهبتك؟


الكتابة 


- كيف اكتشفت هذه الموهبة؟ ومنذ متى؟


اكتشفتها وقت ما كان بيبقي في حاجات كتير حاسه بيها واطلعها علي شكل خاطره أو غيره وكان وانا ف اولى اعدادي

 

- مَن أول شخص عرف بموهبتك ودعمك؟


اختي الغاليه البشمهندسة أميرة محمود 


- ما هو اللون الأدبي المفضل بالنسبة لك؟


هو الشعر والقصص بخلاف طبعا الخواطر والنصوص 


- حَدَّثَنَا قليلًا عن مشوارك وخوضك لهذا المجال؟


ف البداية انا نفسي مكنتش مؤمنه بنفسي ولا بموهبتي دي وكأنها شيء عادي بس وحده وحده لما اتعلمت وبدأت اكتب صدقت نفسي وكان طبعا في ناس كتير من اقربهم ليا كانوا بيحبطوني بس انا كملت وهكمل بأذن الله 



- هل لديك أعمال؟ وما الذي استطعت تحقيقه منذ بدايتك في هذا المجال؟


انا حاليا مسئوله تعاقدات ف دار تراث للنشر الالكتروني 

ومديره جريده الواقعه 

غير تم نشر ليا كتابين علي دار تراث للنشر الالكتروني 

1- (الحب قد هُجر ) وده مجموعه خواطر 

2-( سالب حُب ) وده مجموعه من النصوص


- ما هي التكريمات والشهادات التي حصلت عليها؟


حصلت علي درع من مبادره المستقبل موثقه من وزاره الشباب والرياضه 

غير شهادات الكيانات والمبادرات الأخري 


- هل أنت عضوة في أحد الكيانات؟ وما أول كيان دخلته؟ وهل حصلت على الإفادة من أحدهم؟


هي كانت مبادره اليوم التاسع وخدت أفاده كبيره من اميره محمود 



- هل في يوم حد قالك إن أنت مش موهوب أو وجهلك كلام خلاك تحس إنك مش موهوب ولا كان المجتمع اللي حواليك يحبون موهبتك ويشجعوك ...؟


لا كتير جدا اتعرضت لكلام أن اي اللي بكتبه ده هو ده كلام اصلا انتِ فاكره نفسك كده كاتبه وغيره من الكلام السلبي اوقات كنت بصدقه واوقف كتابه بس اتعلمت اني مسمعش واعمل اللي بحبه 


- خلينا نتخيل أن موهبتك العظيمة دي هي طفلتك المدللة قلنا أزاي بتتعامل معاها عشان تنميها؟


بقرأ كتير جدا وببحث اكتر وبقرأ للي ف نفسي مجالي بس ربنا موفقهم واعلي مني واتعلم منهم لحد ما اوصل للي انا عيزاه 



- ما رأيك بالورش والكورسات؟


هي ك فكره حلو اذا كانت مفيده للكاتب مش استغلاله زي ما بشوف كتير ف الوسط 

 

- هل قرأت كتبا؟ وما أفضل الكتب التي قرأتها؟


اه انا قرأت كتب كتير جدا من أحسنهم 

روايات حنان لاشين سلسله مملكه البلاغه 

وكتاب لغه الجسد 

وفن اللامبلاه


- هل تظن أن باستطاعة أي شخص أن يكتب؟


ايوا لو حب الكتابه وعرف يتعلم صح ويعبر صح هيكتب 


- كلمنا عن قدوتك؟


قدوتي هي نفسي 

مش بحب أيضا للاعلي مني عشان وقت ما افشل أو أقع مالومش نفسي أن. للكل وصل وانا لا ف قدوتي هي نفسي اني احسن منها علي مدار الوقت 


- ما هو هدفك في الفترة القادمة؟


الهدف الفتره الجايه اني اعمل كتاب وانزل بيه معرض القاهره 


- نصيحة للكتاب المبتدأين تقولهم أي؟


يصدقوا نفسهم وحلمهم وميمشوش ورا اي كلام سلبي ونمو موهبتكم باي طريقه تقدر عليها 


- هل تريد تقديم الشكر إلى أحدهم؟


اه طبعا 

أولا بشكر البشمهندسه أميرة محمود 

وصديقه الغاليه فاطمه احمد

ومنساش طبعا اخويا واختي اللي دايما معايا 


- هل لنا أن نطرق ببعض إبداع قلمك:

"ظننت أنني سأظل بجانبك إلى الأبد، ظننت أنك ستوفى بوعدك معي وستبقي إلى النهاية، ولكن كل هذه ظنون، وأن بعد الظن أثم."



- أتمنى أن تحقق ما ترغب به، وهكذا يكون قد انتهى اللقاء، ونتمنى لك النجاح فيما هو قادم، وكان شرف لنا عمل اللقاء معك، والسلام عليكم.


الصحفيه: مريم خالد البارودي

المؤسسة: إسراء الزهدي

جريدة جاردينيا

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع