القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت امطار الحب

إسراء الزهدي 

البارت الثاني

وجهزي نفسك اسبوع وهاجي اكتب عليكي واخدك لبيتي

ــــــــــــــــــــــــــــــ

عدا الاسبوع وادهم مكنش بيروح المدرسة وريهام متعرفش عنه حاجه 

وحياتها كلها اهانة من رحمه وفاطمه وزل 

رحمه: السنيور بتاعك ضحك عليكي وخلع اعملي حسابك يحي هيكتب عليكي انهارده جهزي نفسك عشان هتروحي. معاه

ريهام: انتي اي يا شيخه مش بتحسي جبروت معندكيش قلب

رحمه: لمي لسانك وصوتك ميعلاش عليا وجهزي نفسك عشان يحي هيجي النهارده 

ريهام: مش هتجوز هو بالعافيه

رحمه: اااه بالعافيه يا حبيبة امك و هتتجوزيه غصب عنك مش السنيور خلي بيكي وسابك هتتجوزي يحي

وبالليل جات فاطمه هي ويحي

رحمه: يا ست هانم يلا المأذون برا هو ويحي انجزي

ريهام: مش هتجوزو بقولك

رحمه: ضربتها بالقلم جامد وبتشدها من شعرها وانا قولت هتتجوزيه وعدي الليله عشان موتك ميبقاش على ايدي

ريهام: بعياط وخوف حاضر

جهزت نفسها ولبست وخرجت وبدء المأذون في القاء خطبة الزواج وبعدين يحي مضى على العقد وادت رحمه الورق لريهام عشان تمضي وهي مجبرة


ريهام: انا مسكت القلم ومتردده أمضي

رحمه: خلصي

ريهام: حاضر 

وحطت القلم على الورقه وانا عمال ادعي ربنا ينقذني 

ــــــــــــــــــــــــــــــ

انتو بتعملو ايه 

ريهام: طلعت تجري على ادهم حضنتو انت كنت فين


يحي: انتي بتحضنيه قدام جوزك كدا عادي ولسه هيضربها

ادهم: ايدك متتمدش عليها طول ما انا عايش

ريهام: انت اتأخرت ليه

ادهم: كنت بجهز كام حاجه وخلصت وجيت على طول


ووجه كلامه لرحمه بعصبيه

انتي كنتي بتعملي ايه

رحمه: انت أخرت عن معادك وكنت هجوزها

ادهم: اولا انا متاخرتش دا معادي بالظبط ولا نسيتي ان انهارده اخر يوم النهارده مخلصش لسه

يلا يا ريهام

يحي: استني عندك ريهام بقت مراتي ومتقدرش تخدها

ادهم: وانت مين انت عشان تتكلم

يحي: جوزها 

ادهم: ريهام انتي مضيتي

ريهام: لا

رحمه: بس هي بقت مراتو لان كل حاجه تمت وهي قالت موافقه ومكنش ناقص غير الإمضاء

ادهم: هي مقلتش موفقه وحتى لو فالجوازه دي بطلة لأنها وافقت بالإكراه ثم ان مينفعش تجوزو واحده متجوزه 

رحمه: يعني اي متجوزه متجوزه مين

ادهم: متجوزاني

رحمه: انت بتكدب محصلش

ادهم: لا حصل


«فلاش باك» 

ادهم: ادعيله بالرحمه يا ريهام


وجهزي نفسك اسبوع وهاجي اكتب عليكي واخدك لبيتي

ــــــــــــــــــــــــــــــ

وجهزي نفسك الاسبوع دا هوديكي كل يوم المدرسه وارجعك تاني البيت 

ريهام: حاضر 

ــــــــ

تاني يوم الصبح 

ادهم: يلا يا ريهام هنتاخر

ريهام: جيت اهو يلا

وف الطريق ريهام ساكته

ادهم: مالك يا ريهام

ريهام: خايفه دي ممكن تيجي تجوزني بالعافيه قبل الاسبوع مايخلص

ادهم: متخفيش انا عارف انها ممكن تعمل كدا وعشان كدا هخدك النهارده بعد المدرسه مشوار

ــــــــــــــــــــ

راحت حضرت حصصي كلها واخر اليوم استنيت ادهم

ريهام: هنروح فين يا ادهم

ادهم: هنتجوز

ريهام: بتقول اي

ادهم: انا وكيلي عمي مدير المدرسه وانتي عارفه عم خالد وقلت له ووافق وكمان هو مسؤول عن كل حاجه تخص باباكي ووصي عليكي كمان وهو وافق وهيكون وكيلنا احنا الاتنين و هناخد اتنين شهود وهنتجوز ومش هنقول لحد خالص لحد الاسبوع ما يعدي لاني مضطر اسافر اسبوع اشتغل عشان اقدر اجهز كل حاجه انتي هتبقي مسؤليتي لحد ما تخلصي جامعة ونشوف بعدين هتعملي اي ودا عشان رحمه متقدرش تعملك حاجة وانا غايب لانك هتبقي مراتي واي حاجه هي هتعملها بطله 

ريهام: طيب بلاها الأسبوع دا

ادهم: لا عشان تلاقي مكان تباتي فيه لحد ما ارجع لانها ممكن تطردك

ريهام: ماشي يا ادهم المهم متتخلاش عني

رحت انا وادهم والمدير واتجوزنا

المأذون: "بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"

ــــــــــــــــــــــــ

كدا هبقى مطمن عليكي محدش هيقدر يتعرض لك متخافيش ابدا بس مهما حصل اوعي تقولي لحد 

ــــــــــــــــــ

عودة من الفلاش باك


يعني ريهام مراتي

الجوازة دي باطلة 

ومسك ايد ريهام واي حد هيفكر يأذيها نهايتو على ايدي وهرجعلها حقها هتندموا كلكم

ادهم: بحدة ريهام 

ريهام: بخوف نعم 

ادهم: ادخلي هاتي كل حاجات رحمة من جوه وحطيهلها ف الشنطة اللي هناك دي عشان تمشي من هنا

رحمة: أنت بتطردني من بيتي امشي اطلع برا انت والبلوى دى

ادهم: صوتك ميعلاش وانتي اللي هتطلعي برا انتي والجرابيع اللي جايباهم دول دا مش بيتك

رحمه: بتتكلم بقوة وثقه كدا ليه انا معايا الورق وملكية البيت بأسمي

ادهم: بضحك سخريه ههههههههه الورق اللي معاكي تبليه وتشربي ميتو 

رحمه: يعني اي 

خالد: اقولك انا يعني اي

رحمه: التفتت وراها مستر خالد انت ايه اللي جابك هنا وتقولي اي

خالد: نسيتي اني وكيل فريد واني وصي على ريهام 

رحمه: يعني اي

خالد: المحامي هيقولك يعني اي اتفضل يا استاذ اشرف

رحمه: هو انتو متفقين عليا ولا ايه

ريهام: ادهم ايه اللي بيحصل انا مش فاهمه حاجه خالص 

ادهم: اهدي يا حبيبتي هتعرفي دلوقتي 

اشرف: بصي يا رحمة اللي حصل انك طلبتي من استاذ فريد يكتب لك البيت بعد ما أسماء ولدت ريهام ماتت مقابل انك تربي ريهام لحد ما ولدها يموت وعشان تضمني ان ريهام ميبقاش ليها حاجه بعد كدا صح

رحمه: ايوه صح

اشرف: اللى حصل بقى ان استاذ فريد جالى المكتب 


«فلاش باك» 

- فريد: ازيك يا استاذ اشرف 

= اشرف: بخير الحمدلله اي الزياره المفاجأه دي

- فريد: الصراحه اللى حصل......وحكالو


وانا مش عايز اضيع حق بنتي دي وحيده ويتيمه ملهاش حد تعرف تشوفلي حل للموضوع دا

=اشرف: اكيد يا فريد هعملك ورق كدا روتيني ادهولها وهكتب لك البيت بأسم ريهام ولازم تعين لها وصي ووكيل بعد موتك

-فريد: معرفش غير خالد اكتر حد أأمن لو واثق فيه

=اشرف: تمام عدي عليه كمان يومين اكون جهزت لك الورق


*عودة من الفلاش باك*

يعني كل حاجه متزوره والبيت دا مكتوب بأسم ريهام 


ادهم: يعني تروحي تلمي حجتك بالذوق وتطلعي بره

رحمه: مش هطلع واللى عندك اعملو 

أدهم:

ادهم: حاضر دقيقة وهوريكي انا اقدر اعمل ايه

ادهم: الوو

مجهول: الوو

أدهم: بعد اذن حضرتك انا ادهم مختار وكنت عايز اقدم بلاغ في المدام رحمة حرم الحج فريد بسبب تعديها على ممتلكات مراتي بتهمة تزوير.... 


رحمه: خلاص خلاص هخرج

ادهم: تمام متأسف لإزعاج حضرتك مضطر اقفل دلوقتي و هكلم حضرتك مره تانيه

رحمه: انا هخرج ومفيش داعي لكل دا

ادهم: يلا اتفضلي برا بيت مراتي

رحمه: لمت حجتها انا مشيا بس هتندمو

ـــــــــــــــــــــ

ريهام: انت عملت كل دا ازاي 

وكنت هتبلغ بجد وهى بتعيط. من اللى حصل

اشرف: انت ازاي كنت هتبلغ من غير ما ترجعلي وانا المحامي بتاع ريهام

ــــــــــــــــــــ

ادهم: يا جماعة اهدوا بقى انا عملت نفسى بتكلم فى الفون وهي صدقت وخرجت انا عارف انها هتخاف 

وبص لريهام مش. عايزك تخافى طول ما انا جنبك تأكدي ان عمري ما هسيبك تتأذى مهما حصل 

ريهام: حضنتو انا بقيت بخاف قوي لما تبعد ارجوك متسبنيش 

ادهم: متخفيش يا حبيبتى مش هسيبك ابدا

ادهم: انا همشي لو احتجتي حاجه كلميني

ريهام: رايح فين انا هخاف اقعد لوحدي متمشيش

ادهم: بس

ريهام: مبسش انت نسيت اني مراتك وبعدين انا ببقا متطمنه بوجودك 

ادهم: حاضر يا حبيبتي مش همشي

ريهام: ممكن سؤال 

ادهم: اسالي 

ريهام: هو انت لي بتقولي يا حببتي

ادهم: مه...... 

ريهام: اااععع الحق يا ادهم أي النار دي

أدهم:..... 


تابع البارت الثالث... 

إسراء الزهدي |جاردينيا 


author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع