القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي حبيبة فرج

الصحفية مريم خالد

للكتابة سحرها الخاص

السلام عليكم

گ مريم خالد البارودي من جريد جاردينيا وأريد عمل لقاء صحفي معاكي



- ما هو اسمك؟


حبيبة فرج محمد


- كم عمرك؟

 

18سنة و10 شهور


- محافظتك؟ 


الأقصر


- لقبك، وما سبب اختيارك لهذا اللقب: 


دقة قلب، إخترته لإن قلب الإنسان بيحركه والحاجة اللي قلب الواحد يدقلها بتكون مميزة علشان كدة إخترته، حابة أقدم حاجة مميزة.



- ما هي موهبتك؟ وكيف علمتي بها؟


كتابة الخواطر والروايات والقصص القصيرة

لما كنت ف إعدادي كنت بكتب قصص أطفال بخط إيدي


- حدثينا عن مشواركي الكتابي؟


إبتدى من إعدادي الحقيقة وبعد ما بطلت أكتب قصص أطفال بدأت أكتب خواطر وبعد مابقيت ف ثانوي إنضميت لكيانات كتير وورش تعليم وتقوية للكتابة، والحقيقة إستفدت جدًا وإتعلمت حجات أكتر.


- هل في يوم حد قالك إن انتي مش موهوبه أو وجهلك كلام خلاكي تحسي إنك مش موهوبه ولا كان المجتمع الي حوليك بيحبوا موهبتك وبيشجعوكي..؟


بصراحة كتير خاصة فوقت من الأوقات كنت مضغوطة جدًا نفسيًا ودراسيًا، وجه شخص لا داعي لذكر إسمه حابة أقول إنه حاول بكل الطرق يخليني أوقف كتابة وأخرج من الكيانات بس أنا تمسكت ف اللي بحبه.



- هل لديكي أعمال؟ وما الذي استطعتي تحقيقه منذ بدايتكي في الكتابة؟


كتبت قصص قصيرة وإسكريبتات كتير موجودة على جريدة همج لطيف، وإسكريبت إلكتروني مشترك مع الكاتبة إسراء الزهدي إسمه لعلها صدفة وكتب مشتركة زي ترياق وهمسات القمر، وبجهز لكتاب فردي إن شاء اللّٰه. 


- هل أنتي عضوة في أحدى الكيانات؟ وما هم؟ وما أول كيان دخلته/دخلتيه؟ وهل حصلتي على الإفادة من أحدهم؟


مشتركة ف حوالي إتنين حاليًا لإني فخلال السنة دي خرجت من الكيانات كلها لظروفي الدراسية

أول كيان دخلته كان نهاية، وهمج لطيف دخلتهم وبدأت شغل فيهم فنفس الوقت، والحقيقة أفضل إتنين وأقرب إتنين لقلبي، والشغل فيهم مش بيزهق والإفادة كبيرة جدًا.



- ما هي التكريمات والشهادات التي حصلتي عليها؟


حصلت علي كثير ومن كيانات متعدده


- من أول شخص عرف بموهبتك ودعمك؟


والدي كان بيقرأ قصص الأطفال بتاعتي وعجبته ومن وقتها وأنا بحب أكتب


- هل لديكي أوقات مخصصة للكتابة؟


الحقيقة لأ خالص، لإن فجأة بتجيلي فكرة خاطرة أو فكرة قصة وببدأ فيها مفيش أي وقت معين



- خلينا نتخيل أن موهبتك العظيمة دي هي طفلتك المدلله قليلنا ازاي بتتعاملي معاها عشان تنميها؟


سؤال جميل جدًا ومختلف

الحقيقة أنا دايمًا مقتنعة إن لما بنجبر شخص على حاجة حتى لو بيعملها كويس فهو هيكون مش مبسوط، أهم حاجة تكون مبسوط باللي بتعمله، هخلي طفلتي تحب اللي بتعمله وأشاركها فيه علشان تحب اللي بتعرف تعمله وتبدع فيه.


- هل قرأتي كتب؟ وما أفضل الكتب التي قرآتيها؟


قرأت نظرية الفسدق من جزأين، وصاحب الظل الطويل، وأرض زيكولا وأماريتا، أنتخريستوس، وسلسة قواعد جارتن، وشكرًا أيها الأعداء، وما رواه البحر، والفترة دي عايزة أبدأ أقرأ مملكة البلاغة.



- كلمينا عن قدوتك؟ 


مفيش شخص معين الحقيقة.


- ما هو هدفك في الفترة القادمة؟


أخلص كتابي المنفرد


- نصيحة للكتاب المبتدأين تقوليلهم أي؟


متستناش حد ينعجب باللي بتقدمه، حتى لو كله شايفه مش حلو، طور من نفسك وإشترك في ورشات تعليم أونلاين، ومهما كان مستواك ضعيف تقدر تطوره بإنك تجتهد وتتعب على نفسك، لحد ما تكون محترف وترجع تبهر الكل بنجاحك حتى لو كان بسيط، وعزيزي الكاتب البسيط النهاردة بيكون عظيم بُكرة. 



- هل تريدين تقديم الشكر إلى أحدهم؟


شكر خاص لصديقتي المقربة أمي اللي كانت دايمًا أول معجبة وداعمة لأي شيء بحققه، ومن قلبي شكرًا لأي شخص ساعدني ولو عن طريق دعاه ليا، مبسوطة جدًا إني إتعاملت مع ناس محترمة جدًا فالوسط دة وأولهم مؤسسة كيان نهاية الكاتبة آلاء رخا لإنها إستقبلتني بحب كبير، ومؤسس كيان نهاية لإنه علمني حجات كتير، وأكتر كاتبة مُبدعة وعندها طموح مؤسسة كيان جاردينيا الكاتبة والشاعرة إسراء الزهدي شكرًا يا رفيقة الكتابة.


- شيء من كتاباتك: 


أستعيد شغفي ليس إلا


ينتهي بي الحال دومًا فاقدةً لشغفي إثر كلمة قاسية واحدة، أحيانًا أتعجب لنفسي! أحقًا كلمة تؤثر بكِ لهذه الدرجة أيتها الفتاة الحمقاء؟ فأجد أن الإجابة لسؤالي هي أجل، تؤثر بي كلمة صغيرة، ما الضرر بهذا؟ ألست بشرية لديها قلب ومشاعر؟ ثم أجد ببساطة أن كلمة حانية صغيرة أيضًا تجعل ثقتي بنفسي تزداد، وتعيد شغفي الضائع الذي فقدته بمكان ما، بموقفٍ ما، بكلمةٍ ما، وأشعر أحيانًا بأنني فتاة غبية تتأثر بكل ما يقال عنها أو بكل ما تسمعه من كلمات، لكن تلك ليست الحقيقة؛ فالكلمة اللطيفة أشبه بيوم ربيعي؛ فالكلام اللين يُلين القلوب التي هي أقسىٰ من الصخور، والكلام الخَشن يُخشن القلوب التي هي أنعم من الحرير، فلا تتردد بأن تخبر أحدًا بأن ما يفعله يُعجبك، وأن تخبر صديقك أن هذا اللون يليق به، وأن تخبر والدتك أن طعامها لذيذ جدًا، وأن تخبر من تقرأ له أن كتاباته تُعجبك، فأنا أيضًا كاتبة وبكلمة لطيفة صغيرة أستعيد شغفي ليس إلا.



- أتمنى أن تحققي ما ترغبين به، وهكذا يكون قد أنتهى اللقاء، ونتمنى لكي النجاح فيما هو قادم، وكان شرف لنا عمل اللقاء معكي، والسلام عليكم.


مبسوطة جدًا باللقاء الجميل دة، وحابة أشكرك بشكل خاص على تعبك فاللقاء دة وأسألتك الجميلة

وعليكم السلام ورحمه اللّٰه وبركاته. 


الصحفية: مريم خالد البارودي.

المؤسسة: إسراء الزهدي

جريدة جاردينيا.

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع