القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت اسكنتها الفؤاد

إسراء الزهدي

اي يا عمرو انت فين انا واقف مستنيك في المطار اهو يا ابني 

عمرو: انا اهو بدور عليك انت فين

بدر: انا... 

عمرو: ااه خلاص شوفتهم مش انت اللي لابس سويت شرت اخضر هناك دا

بدر: ااه انا انت فين

خلاص خلاص شوفتك

عمرو: ازيك ياصاحبى عامل اية

بدر: اهو الحمدلله يا درش كنت وحشني ياض 

عمرو: لسه لمض زي ما انت اعقل بقى يا ابني

بدر: ما انا عاقل اهو يا عم عمرو المهم

عمرو: والاهم يا درش قول 

بدر: سيا عامله ايه 

عمرو: بخوف سيا سيا مين

بدر: اي اللي سيا مين يا درش ما تظبط كدا هو في ايه

عمرو: مفيش يا صحبي بس انساها بقا خلاص 

بدر: يعني اي انساها هو ايه اللي حصل بالظبط

عمرو: سيا اتخطبت يا صحبي وعايشه حياتها وبتحب خطيبها دا جامد وبيخرجو سوى ويضحكو والناس كلها بقت تتكلم عليها دي قامت في وسط الخلق وقلتلو بحبك 

بدر: لا لا انت اكيد بتكدب سيا متعملش كدا دي وعدتني مش هتسيبني

عمرو: واهي عملت من بعد موت ابوها وهي بقت كدا مبقتش سيا

بدر: لا لا انا مش مصدقك

عمرو: طب تعالي معايا اوريكي بنفسك واسمعك بودانك

بدر: ازاي يعني هتعمل ايه

عمرو: تعالي يا بدر تعالي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

انا بدر السيوطي سافرت من 8 سنين عشان اكمل جمعتي برا واشتغل واجهز نفسي عندي 25 سنة سافرت وانا عندي 18 سنة وحاليا فانا بقيت رجل اعمال كبير جدا ونويت انزل وافتح شركة في مصر بعد ما سبت شركة ايطاليا لشريكي هناك يديرها 

ودا عمرو ابن حتتي وصاحب عمري عنده 23 سنه 

سيا دي بقا حبيبتي كنت قاري فاتحة مع ابوها قبل ما اسافر وبنحب بعض جدا سافرت وهي في اولى ثانوي على امل اني لما ارجع هتكون خلصت جامعه عشان نتجوز

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

بدر: انت رايح على فين يا عمرو فهمني

عمرو: خليك واقف هنا وخلي التليفون شغال على المكالمة واسمع بنفسك

بدر: هو أي المكان دا

عمرو: دا المكان اللي سيا بتشتغل فيه خليك انت هنا

بدر: وهي تشتغل ليه

عمرو: مش وقتك دلوقتي يا بدى اقعد هنا متتحركش

ــــــــــــــــــــــ

خرج عمرو من العربيه وطلع المكان دا 

عمرو: ازيك يا سيا عامله ايه 

سيا: عايز ايه يا عمرو

عمرو: بطمن عليكي ما انتي وصية اخويا قبل ما يسافر

سيا: اي دا هو انت عندك اخوات وانا معرفش

عمرو: بدر يا سيا اللي سبتيه عشان الواد اللي مخطوباله دا

سيا: والله يا عمرو ملكش دعوه مش كل يوم يا اخويا تيجي تقولي البوقين دول وتمشي ملكش دعوه بيا يا عمرو تاني 

عمرو: براحتك يا سيا انتي اللي هتندمي

ـــــــــــــــــــــــــــــ

في عربية بدر بيعيط

عمرو: اي دا مالك بتعيط ليه

بدر: اكيد بتقول كدا من وراى قلبها انا مش قادره اصدق يا عمرو

عمرو: صدق يا صحبي انا لسه هوريك كمان عشان تنساها بقا

بدر: هتوريني ايه 

عمرو: اصبر يا صحبي شويه وهيجي يخدها عشان يتغدو 

بدر: امتا

عمرو: اهو جه يا صحبي 

ــــــــــــــــــــــــــ

دخلت سيا للمطعم مع خطيبها وقعدو باكلو وفجأه قامت سيا في وسط الناس في المطعم وقال بصوت عالي قوي بحبك

يا زياد

بدر: واقف مذهول ومش قادر يصدق عينو ولا ودانوا وبيكذب نفسه بيخرج بدر من المطعم وبيروح بيتو 

بدر: عمرو انا هقعد في البيت كام يوم كدا متقولش لحد أني وصلت

عمرو: طيب يا صحبي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد أسبوع

عمرو: أي يا صحبي مش ناوي تخرج بقا هتفضل حابس نفسك كدا كتير

بدر: انا راجع ايطاليا بكره يا عمرو

عمرو: يعني اي راجع إيطاليا انت بتهزر صح

بدر: لا مش بهزر مبقاش ليا مكان هنا

عمرو: وتسيبني لوحدي يا بدر

بدر: هبعتلك من هناك يا صاحبي تيجي تشتغل معايا 

عمرو: اللي تشوفه يا صحبي 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاني يوم جهز بدر حاجتو كلها وخرج عشان يروح المطار وهو في الطريق بيفتح تلفونو لاقي مسج غريبه


حمدالله على السلامه يا بدر بيه

مش كنت تقول انك راجع يا اخي دا انا مستنيك 

بس اي دا هترجع تسافر بسرعة ليه كدا

مش كنت تستنى لما تشوف السنيورة وهما بيغتصبوها

بدر: سنيورة اي انت بتتكلم عن اي وانت مين اصلا وعرفني منين

مجهول: انا يا حبيبي اللى قتلك ابو حبيبة القلب عشان رفض يبيعها لي لانو قاري معاك فتحه

وانا كمان اللي هددتها بصور ليها وهي نايمه ومتخدره بعد ما خليت بنات حبيبي ظبطوها عشان الصور تبقى حلوه واقدر اخليها تعمل اي حاجه انا عيزها بيها

وكل حاجه انت شوفتها وسمعتها بتعملها بأمر مني انا وبس ودلوقتى بقا بعد ما حرقت قلبك على حب عمرك وخليتك ترجع تسافر تاني حابب اوريك حبيبت القلب لاخر مره عشان بعد كدا يا تبقى على اسمي يا تموت

وفتح لبدر فديو لسيا وهيا متكتفه ولبسها كلو متقطع 

سيا: سبنى حرام عليك انا بعمل كل حاجه بتطلبها مني عشان تسيبني أعيش في حالي سبني والنبي كفاية اللي عملتو فيا

مجهول: عشان احرق قلب بدر عليكي 

سيا: بدر دا راجل وبالف واحد زيك واوها تفتكر انك مهما تعمل أو تجبرني اشتم صاحبو عشان يكرهني هحبك او هعملك اللي انن هتعوزو دا ببعدك انا يا اكون لبدر يا مكنش لحد خالص واموت

مجهول: يبقى تموتي وعلى فكره يا حلوه بدر خلاص سافر ومش هيعرف يرجع تاني دلوقتي هو في الطيارة و شايفك وسامعك 

مجهول: يلا سلام يا بدر بيه رحلة سعيدة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في مخزن مهجور 

سيا: ابعد عني اوعى تقرب مني يا حيوان انت انا عارفه ان بدر مش هيسيبنى

مجهول: بدر خلاص سافر وانتي دلوقتي محدش هيقدر ينقذك مني وبيقرب منها وسيا بتصرخ

ـــــــــــــــــــــــــــ

في المطار 

بدر: ايوه يا عمرو انا مسفرتش

عمرو: ليه في ايه

بدر: حكالو اللي حصل

عمرو: طيب وازاي نزلت من الطياره

بدر: شفت المسج قبل ما الطيارة تطلع ورحت للكابتن ووريته كل حاجه وهو اول ما المكالمة اتقفلت والشخص دا عرف اني خلاص مفيش امل اني اعرف ارجع نزلنا تاني بالطياره مكنتش بعدت كتير عن الأرض كنا بنلف حوالين المطار كدا بس المهم 

خد الرقم اعرفلي موقعو فين بسرعه 

عمرو: عشر دقايق واقولك

ــــــــــــــــــــــــــ

بعد ربع ساعة 

عمرو: المكان قريب من المنطقه عندنا تعالي هعدي عليك اخدك بسرعه

بدر: تمام يلا بسرعه 

ــــــــــــــــــــــــ

عند سيا 

سيا: اوعي تقرب مني هقتلك

مجهول: سيبي الحديده دي من ايدك يا سيا بطلي جنان انا ممكن بامر مني الرجال يجو من برا يقتلوكي

سيا: اللي انت عيزو اعملو بس لو قربت مني هموتك 

مجهول: مش خايفه

سيا: مفيش حاجه اخاف عليها تاني خلاص 

مجهول: طب خلاص مش هقربلك تعالي امشي يلا 

سيا: ابعد عن الباب انت عشان اخرج

مجهول: حاضر 

لفت سيا نفسها عشان تخرج راح مسكها ورما من اديها الحديدة وهي عمال تصرخ وتحاول تبعدو عنها 

سيا: بدر مش هيرحمك

مجهول: مبقاش فيه بدر خلاص 


اي دا مين قالك ان مبقاش في بدر مش كنت تتأكد الاول طيب قبل ما تقول

مجهول: بدر انت جيت هنا ازاي 

بدر: سيب سيا 

مجهول: يا رجاله يا رجاله

بدر: لا متتعبش نفسك دول خدوا علقة موت برا وباعوك بالفلوس

مجهول: يعني اي هتعمل ايه انت متقدرش تعمل حاجة اصلا

بدر: عمرو خد سيا واطلعو من هنا 

عمرو: بس يا ب.. 

بدر: بقولك خذ سيا واطلعو من هنا

ــــــــــــــــــــــــــــــ

بدر: بقا انت بقى اللى عايز تحرق قلبي 

انا هوريك دلوقتي هعمل فيك ايه وفضل يضرب فيه جامد وبعدين ربطو في الحديد وعلقوا في الحيطه

مجهول: نزلني يا بدر حرام عليك

بدر: مش هنزلك خليك متعلق كدا لحد ما تموت سلام 

ــــــــــــــــــــــــ

في المستشفى 

عمرو: دكتور بسرعه دكتور البنت حالتها خطيرة

دكتور/هي ايه اللي حصلها

عمرو: اغمي عليها معرفش هي بتترعش لي كدا

دكتور/ هي انهيار عصبي هي خايفه من حاجه او مرعوبه 

عمرو: هي تعرضت لصدمة كبيرة واعتداء ممكن دا سبب لها الانهيار

بدر: هي فين يا عمرو حصلها ايه

عمرو: اهدي هتبقى كويسه

ــــــــــــــــــــــ

بعد نص ساعه خرج الدكتور 

هي دلوقتي بقت كويسه أدتها حقنة مهدئة عشر دقايق وهي تفوق بلاش تضغطوها او تقولو حاجه تزعلها

بدر: حاضر يا دكتور اقدر ادخل اقعد جنبها

الدكتور: ااه اتفضل بس ياريخ الهدوء

بدر: حاضر 

ـــــــــــــــــــــــــــ

بدر دخل قعد جنبها ومسك ايدها وبيكلمها

قومي يا سيا انا مش هقدر اعيش من غيرك قومي بدر رجع ومش هيسيبك تاني ابدا انا عارف انك زعلانه اني سبتك كتير بس انا خلاص رجعت ومش هسيبك تاني اصحي بقى عشان خاطري انا هموت لو حصلك حاجه 

سيا: بـ ب د ر

بدر: قلب بدر وروح بدر انا هنا مش هسيبك متخافيش محدش هيقدر يأذيكي طول ما انا موجود 

سيا: انا بحبك قوي يا بدر متسبنيش تاني دول عذبوني 

بدر: مش هسيبك يا عيون بدر حقك عليا اني سبتك كل المدة دي لوحدك حقك عليا يا سيا

سيا: دموعها نزلت

بدر: بتعيطي ليه

سيا: كنت فاكرة اني مش هشوفك تاني كنت فاكره اني خلاص هتكتب على اسم حد غيرك متسبنيش يا بدر 

بدر: مش هسيبك يا روح بدر يلا ارتاحي ولا تجهدي نفسك عشان تخفي بسرعه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد شهر خرجت سيا من المستشفى 

بدر: تعالي معايا 

سيا: على فين

بدر: انتي خايفه مني يا سيا

سيا: لا عمري ما اخاف منك يا بدر 

بدر: تعالي طيب 

وصلو فندق كبير اوي

 سيا: هو اي دا يا بدر

بدر:ا الفندق بتاعي يا سيا

سيا: وجيبنا ليه وأي الناس دي كلها

بدر: تعالي ادخلي

دخلو والورد بيتلقح عليهم من كل حته والناس بتسقف وصلو عن مكان في الفندق وراح بدر قام بصلها

بدر: سيا 

سيا: نعم

بدر: بصيلي في عيوني كدا

سيا: احم اي يا بدر اللي بتقولو دا

بدر: لسه بتتكثفي تبصي في عيوني يا سيا زي زمان 

سيا:...... 

بدر: طيب بصي والله هقولك حاجه على طول ونزلي عينك تاني 

رفعت سيا عيونها ولاول مره بتتلاقي عيون الحبايب سيا نبضا قلبها زادت قوي بس مش قادره تنزل عيونها وكانها اتثبتت على عيون بدر

بدر: تتجوزيني يا سيا

سيا: هزت راسها بمعني موفقه

بدر: بحبك

سيا: معرفتش الحب إلا بيك

بدر: يعني مكنتيش هتنسيني وتتجوزي غيري يا سيا

سيا: انا مقدرش احب غيرك يا بدر انا مشوفتش الدنيا غير بعنيك انت محستش بطعم الدنيا غير وانا وياك


بدر: عمرو هات المأذون 

سيا: ههههههههههه انت مجهز كل حاجه بقا

بدر: امال 

عمرو: أي يا عصافير نكتب الكتاب

سيا: بصتلو بخجل وسكتت

عمرو: تعالي هنا يا استاذه انتي انا وكيلك امشي يلا يا بدر من هنا لحد بعد كتب الكتاب وتعالى خدها هههههههه


المأذون: 

"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير" 


من يحبك لن يتركك، حتى وإن حاربته الحياة بأثرها.


"سنلتقي حتى وأن حاربنا العالم بأثره" 

إسراء الزهدي|روح الفؤاد|جاردينيا 


author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع