القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت صدفة


الاسكريبت السادس

إسراء الزهدي

- يا عمرو قلتلك مية مره اني مش صغيره واقدر اعتمد علي نفسي كويس

-............ 

- يا عمرو بس بقا بطلو تعملوني بالطريقة دي بقولك اي يا عمرو سلام دلوقتي مش هنفضل نتخانق كدا ف التلفون والناس بتتفرج عليه يقولو اي دلوقتي قليلة الادب ومتربتش

-......... 

-سلام دلوقتي يا عمرو الله يخليك


قفلت مع عمرو وانا مديقه قوي انا اكيد مش حبه الاسلوب دا ولا اني اعمله كدا بس هو بيضطرني هو انا ابقا تعبانه وبذاكر وبتعب قوي وبحاول افرحهم واعملهم اللي هم عيزينه وهما يعملوني كدا عمرو دا اخويا الكبير مسافر اغلب الوقت ومش بشوفو خالص بس بيكلمني كل فتره وكل مره بكلمو فيها بندم اني كلمتو

ــــــــــــــــــــــــــــــ

- مالك يا بنتي بتعيطي لي

- هه "محستش بنفسي غير وهي بتكلمني انا قفلت مع عمرو ورحت قعدت علي جنب ف المترو وفضلت بعيط ومش واخده بالي أن الكل واقف يتفرج عليه" 

لا يا طنط مفيش حاجه انا كويسه 

- انا معرفش مالك او اي مديقك كدا بس اللي باين ف عنيكي خوف وكسره ووجع مداري خلف بسمتك 

- بسمتي وهي فين بسمتي!! 

- يا بنتي بسمتك مختفيه دلوقتي عشان بتعيطي لكن هي مش بتفرقك وانا عارفه ان سببها حزن كبير اوي ولو تحبي نقعد نحكي انا هسمعك واعتبريني صحبتك يا ستي اي رايك

- يا طنط والله مش عارفه اقولك اي انتي زي ولدتي بس فعلا انا مفيش حد مديقاني ودموعي نزلت من غير ما احس فبصيت النحيا التاني

- انتى مش مضطره تكدبي بس عايزة اقولك حاجه يا حبيبتي لما تزعل اتكلمي واوعي تكتمي متبينيش ضعفك لحد بس متقويش القوه اللي تضعفك وتكسرك

 احكي وطلعي حتي لو لوحدك ادخلي اوضتك واقفلي الباب واتكلمي طلعي كل اللي جواكي كسري عيطي زعقي بس اوعي تكتمي ولو يوم وقبلت حد تثقي في وتحكيلو اختاريه صح يلا يا بنتي انا هنزل المحطه دي

- قمت حضنتها تلقائيا وانا بعيط وفضلت كدا شويه وبعدين قلتلها هشوفك تاني 

- قولي يارب


هي نزلت وانا حسيت براحه وفرحه كدا وحسيت اني مطمنه قوي 

رحت لملاك صحبتي وقعدت معاها شويه وذكرنا واخدتها وخرجنا نروح عند دليا حبيبت قلبي خدت البنات ورحنا ع البحر قعدنا وطلبنا اكل


قعده وانا بحاول اداري دموع الحزن اللي ف عيني بس مش قادره استأذنتهم اروح اغسل وشي وكنت بتحجج قبل ما دموعي تنزل


- بسسسبس 

- نعم حضرتك عليا

- هو في غيرك يا جميل 

- انت قليل الادب

- لي بس كدا متزعلنيش منك 

- لا بقا انت فعلا مهزق ومشوفتش بربع جنيه تربيه ويلا امشي من هنا بدل ما الم عليك الناس واخلي اللي ما يشتري يتفرج عليك

- ولو ممشتش 

- مش هتعرف ان....... 

- همشيك انا يا روح امك

- اله وانت مالك انت هي السنيوره تخصك ولا اي

- ااه تخصني ويلا اتكل علي الله بدل ما اقطعك

- وريني هتقطعني ازاي 

- لقيت الاخ الغريب دا بصلي فجأه انتي لسه واقفه لي شوفي رايحه فين يلا ومتمشيش لوحدك من هنا تاني 

- مش هنكر اني خوفت اول ما بصلي بنظراته اللي كلها جد وحده دي إلا اني اكتفيت بأبتسامة انتصار ورحت مشيت بسرعه 

- اي مالك يا روحي بتجري كدا ليه وخايفه

- هه لا يا ملاك مفيش حاجه انا كويسه 

- دليا مالك انطقي

- اصل حصل....... 

- يالهوي كويس ان في حد انقذك يلا نمشي من هنا طيب انا مبقتش متطمنه

- ملاك مش هنشكر اللي انقذك دا طيب

- روح هه لا خلاص هو هيتفهم اني مشيت من خوفي يلا نمشي

مشيت وبكل بلاها بفكر ف الواد الجنتل اللي جه انقذني دا هو مش جنتل اوي يعني بس كان في ناس كتير ومحدش عرف يقوم ويبعدو عني ومفيش غيرو هو اللي اتدخل كان المفروض اشكرو والله فعلا

ــــــــــــــــــــ

مشينا وكل واحد روح وانا قعدت مع افكاري الجنونيه


- لا لا يا رورو بس الواد قمور مع اني مشفتش وشو ولا ملامحو عشان الاضائه مكنتش قويه يعني بس صوتو قمر قوى 


ااه بس اي دا 

دا يخوف شوفتي لما قالك امشي من هنا


سرحت ف افكاري الهبله اللي مبخلصش منها

فجأه حسيت قلبي بيدق جامد اي دا في اي هو انا قلبي دا عبيطت دا.... داير يدق لأي حد كدا في اي يا قلب خنزير انت ما تحترم نفسك ويلا بطل دق ما انا اكيد محبتهوش يعني ولا هو عشان بفكر ف اللي حصل قوم تفضل تدق وتعمل ازعاج انا خرتيته اصلا عشان بمشي وراك 


فضلت بتخانق مع قلبي كدا لحد ما روحت ف النوم 

صحيت الصبح ع صوت بابا بيتخانق مع حد معاه ف الشغل 

ـــــــــــــــــــــــــــ

- انا مش قلتلك بلاش الحوارات دي تعملها عليه انت عارف انى مبحبش كدا وبحب الشغل يكون مظبوط

-............ 


- خلاص هسمحك المره دي بس لازم تظبط موعيدك بعد كدا صحيح احنا شركه ومينفعش اتكلم معاك كدا بس انا بعتبرك ابني ولازم اعلمك 

-........... 

- طيب تمام مع السلامه 


انا وقفه وخايفه قوي من عصبيتو دي يا ترا اسالو في اي ولا لا رحت جمعت قوتي وسالتو

- بابا هو في اي حضرتك بتتخانق مع مين

- مع شريكي ف الشغل الجديد

- امممم حاجه خاصه بالشغل ولا ممكن اعرف


وقعد بابا حكالي وشرحلي بصراحه انا شايفه ان بابا غلطان ف بعض الحجات بس طبعا مش هقدر اقولو كدا بس دا ميمنعش ان الغلط الاكبر عند شريكو 

وان الالتزام بالموعيد دا اهم حاجه ف الشغل 


خلصت كلام مع بابا وقمت اتوضيت وصليت ولبست وخرجت اجيب حاجه من البلكونه وسمعت واحد واقف تحت بيتكلم ف التلفون وقاعد يغلط ف بابا جامد مبيقولش حاجه خارجه لكن الكلام عصبني هو ازاي يقول كدا علي بابا بعدين لقيتو دخل العماره عندنا خبط وخرجت افتح الباب كنت متعصبه بس عديت الموضوع وقلت مليش دعوه عشان بابا مش هعمل مشاكل

ـــــــــــــــــــ

- اهلا وسهلا مين حضرتك 

- مش دي شقة الاستاذ فريد

- ااه هي لي

- طب هو موجود 

- ااه اقولو مين

- قليلو ياسر "ياسر الجوهري" صديق الاستاذ ايهاب شريك والدك

- اتفضل حضرتك دقيقه وهندهلك بابا


سبتو قاعد مع بابا وعملتلو حاجه يشربها والبنات جولي وقعدنا رغينا شويه مع بعض 

ــــــــــــــــــــــ


- ازيك يا داليا عامله ايه 

- الحمدلله يا ياسر انت اخبارك اي

- الحمدلله اي يا ابني الغيبه دي عشمن شافك

- مشاغل بقا يا دودو المهم كنت عايزك ف موضوع كدا

- موضوع اي يسطا قول

- يسطا اي يابت عوجت اللسان دي فين الانثي الرقيقه اللي كنت بشوفها وهي صغيره

- مخلاص بقا يا زمكس الزمن اتغير

- يسطا وزمكس لا دا انتي حد لعبلك ف الاعدادات المهم ركزي معايا 

- في بنت

 بنت واحد صحبي عجباني قوي شوفتها مرتين وعجباني وكنت عايزك تقربي منها وكدا وتصحبيها طبعا مش هنسالك الخدمه دي

- قبلتها فين دي وشوفتها مرتين بس مشقلبه حالك كدا الله يسهلها يا بختها

- بطلي رغي بقا يابت هتسعديني ولا لا

- عيب عليك يا زمكس هسعدك طبعا بس تحكيلي كل حاجه اسمها اي

- اسمها روح "روح فريد" 

- اييييييي انت بتهزر مش كدا لا يا ياسر روح مش بتاعت الكلام دا ابعد عنها

- كلام اي وبعدين انتي تعرفيها 

- ااه عارفها دي صديقت عمري يا ابني

- طب طب خلاص اهدي انا بجد بحبها ومش بتسلا او اي حاجه ومش عاوز اكلمها انا بس عايز اعرف هي في حد فدماغها ولا لا

- لا مفيش روح اخر اهتمتتها الحوار دا ملهاش فيه ولعلمك دي تقيله قوي ومش بتعترف بسهوله واحسنلك تبعد من طريقها عشان لو عرفت هتطين عيشتي وعيشتك

- متهدي يابت يا دودي علي نفسك شكلك مش هتعرفي تعملي حاجه لوحدك 

هاتي رقم ملاك

- وكمان ملاك انت يلا اتظبط

- ما باوراحه يا ست وبعدين ملاك دي صديقت عمري يا بنتي وجران من زمان ورقمها كان معايا بس اتمسح هتيه هرسيها ع الحوار ونشوف هنعمل اي

ــــــــــــــــــــــــ

ياسر بس دي روح م مش هينف..... 

- ملها يعني روح هو انا بقلكم هتوهالي الشقه بقلكم بحبها ومش عايز منكم حاجه غير تظبطولي الدنيا بس مش اكتر 

هتسعدوني ولا لا؟ 

- هنسعدك خلاص 

ــــــــــــــــــــــــــ

ازيك يا رورو عامله اي

- الحمدلله يا لولو انتي عامله ايه 

- الحمدلله مالك يا بنتي مختفيه فين كدا 

- هه لا مفيش مش بخرج بس

- مش عويدك يعني الجميل واقع ولا ايه

- واقع اي يابت انتي اتلمي

- يا ولا علي لولو طب بتفكري ف اي 

- بصراحه ف الولا اللي انقذني تفتكري هقبلو تاني 

- انا قلت يا لولو انك واقع وان في انه ف الموضوع 

ع فكره يسطا انا عارفه مين هو

- اي دا بجد مين هو

- اي يا بت الفرحه دي يخرب بيتك

- عايزه اي يا دودو انتي التانيه سبيها تقولي مين

- ههه حد اسمو ياسر 

- ياسر ياسر اي ومين دا طب اعرفو او يعرفني

- مكنتوش تعرفو بعض بس اعتقد دلوقتي تعرفو

- ياسر مين طيب

- ياسر الجوهري

 ــــــــــــــــــ

سرحت مع الأسم ونسيتهم ع المكالمه وقعدت افتكر ملامحه الهاديه وعروقه البارزه من وشو وهو بيتكلم بهدوء وخجل مش ليقين عليه بعضلاتو ومفقتش غير علي صوت الرغين اللي فالتلفون قفلت فوشهم وقعدت لوحدي 

- ياسر هي قفلت فوشكم

- ااه بص احنا كدا عرفنا انها معجبه بيك من يوم ما انقذتها فكدا الامور كلها سهله واعتقد هتوافق عليك

- الحمدلله يارب "ربنا جبر بخاطري" كنت خايف قوي

- بتحبها قوي كدا؟! 

- ايوه يا بنتي واكتر وبعدين يلا غور انتو الاتنين من هنا عايز اقعد لوحدي 

- بقا كدا طب احنا هنبوظلك الجوازه دي هه

- لالا خلاص دا انا بهزر دا انتو حبيبي

ـــــــــــــــــــــــــ

معرفش ازاي مبقاش يروح من بالي كنت ديما بشوفو مع بابا سواء ف البيت او موصلو على الشغل او جيبو 

بس كل شويه افتكرو مقبلتش البنات من يوم المكالمه دي وكل مكالمتنا عاديه هما نسو الموضوع وانا كمان نسيتو بس مش عارفه انسىٰ ياسر

وفيوم

قعده بقلب علي الصفحه عندي ولقيت صورتو دخلت بروفيلو بتفرج عليه لقيتو ناشر صور كتير ليه

اخر واحده كانت من ساعه اي دا لما كان عندنا قبل ما ينزل هو وبابا وكاتب عليها 

*رؤياكي تزيل عن قلبي كل الهموم*


بقلب تاني لقيت بوست

*أن لم يكن الحُسن فيكي فلا أمرأة ف الكون تستحق الحسن فيها أن يكون*


لقيت بوست قبل 4 ايام 

*اغار عليكِ مني وما يُنجيني إلا طيف هواكِ*


دخلت على التعليقات عندو لقيت بنات معلقه يبختها واللي كاتبه يجعلها نصيبك يا اسو وكلام كتير 


مقدرتش اكمل قرايه وقعدت بقول لنفسي دا طلع بيحب وكمان عندو اصدقاء بنات 

اي الغباء دا طب وانا مالي اي اللي يديقني هو انا بغير ولا ايه انا مالي اصلا يحب ولا ميحبش قفلت تلفوني ولقيت دموعي بتنزل لوحدها معرفش لي 

قمت كلمت ملاك وداليا

ـــــــــــــــــــــ

- الو يا بنات عملين اي

- الحمدلله وانتي

- الحمدلله 

- مالك يا روح 

- حولت اخبي لكن مقدرتش دول ملاك وداليا بردو حكتلهم وهما قعدين بيضحكو

- بتحبيه يا هبله

- معرفش بقا بطلو ضحك

- طب نقولك سر 

- قولو 

- ياسر بيكتب كل دا ليكي انتي وبيحبك انتي


الكلام نزل عليه زي الصدمه انا ازاي وعرفتو منين 


قعدو حكولي كل حاجه ياسر قلهلهم وانا فرحت اوى ورجعت خوفت واتفجأت انو طلع قريبهم


طمني كلام ملاك وهي بتقولي ياسر مش بيلعب بيكي ولا غرضو يوقعك واحنا مش هنسمحلو بدا ومدام عرفتي يبقا هتلقيه بيخبط ع باب بيتك

ــــــــــــــــــــــ

مش هنكر محولات ياسر الفشله ف أنو يعرفني ولكن ملاك وداليا اتكلمو معاه واقنعو يتقدم فاسرع وقت ودا لت بيحبني بجد

ـــــــــــــــــــــــــــــ

بص يا استاذ فريد انا مش عايز اطول عليك ف كنت حابب اقول لحضرتك اني طالب ايد الانسه روح 

- روح بس يا ابني..... 

انا عارف ومقدر ان حضرتك متفاجئ لكن طبعا خدو وقتكم وفكرو وردو عليه

عن اذنك

ـــــــــــــــــــــــــــــ

مشي ياسر من عندنا وبابا جه قالي وانا صدمتي بالموضوع سيطرت عليه

- طيب سيبني افكر يا بابا

ـــــــــــــــــــــــ

روح مش انتي كنني معجبه بيه اهو اتقدملك وهتخدي اول حب ليكي

لا لا انتي فكره يوم ما غلط ف بباكي مينفعش اسمحو

طب فكره يوم ما انقذك ااه فعلا محدش قدر يعمل كدا غيرو وعرض نفسو للخطر عشاني 

فكره لما داليا وملاك قلولك انو يبقا ابن خال داليا وزميل دراسه وجران لملاك وانا اعرف منين انو مش بيكلم بنات يعني مش حسا انو مناسب

ـــــــــــــــــــــــــــــ

قعدت ف صراع مع نفسي ومع افكاري لحد ما حسيت انو شخص مش مناسب وقررت ارفضو وقلبي وجعني قوي لما اخدت القرار دا أصريت امشي وراء كبريائي 

ـــــــــــــــــــــــــ

بابا كان مديلو معاد للرؤيا الشرعيه بالرغم من اننا نعرف بعض بس كان لابد منها

- ازيك يا روح اظن عرفاني 

=ااه اعرف حضرتك

- طيب افتكر انك فكرتي ممكن اعرف ردك

= سكت شويه مش عارفه اقول اي بص يا ياسر كل حاجه قسمه ونصيب


- لي يا روح طيب اديني فرصه اثبتلك حبي صدقيني هعمل اي حاجه عشانك

=معلش يا ياسر دا نصيب


بقا بيروحلي الجامعه بيحرض عليه زمايلي بيعمل حجات جنونيه

ــــــــــــــــــــــــ

روح انا حددت معاد الخطوبه وكتب الكتاب الاسبوع الجاي


بس يا با...... 


مفيش بس ياسر بيحبك ومش هلاقي حد يعمل اللي هو عملو دا عشانك 


لكن يابا..... 


ملكنش اسمعي الكلام هو لو مش مناسب ليكي مش هوافق

ـــــــــــــــــــــــــــ

اخيرًا بقا يا رورو هشوفك عروسه احلي عروسه فالدنيا يا ناس


انا مبسوطه اوي مش مصدقه لكن خايفه وقلقانه ومديقه احنا اتسرعنا صح 


- لا متسرعتوش يا رورو انتي بس اللي خايفه قومي يلا عشان نجهزك انا مش عارفه ازاي رفضتي اصلا فالاول

ـــــــــــــــــــــ

الله يا لولو اي القمر دا انا عقلي هيتجن من جمالك مبالك بقا ياسر هيعمل اي


خرجت روح وكانت مفجأت يااسر من جملها بفستنها البنفسجي وخمرها كملاك على هيئة بشر


الماذون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير


ياسر سمع الجمله دي وقام

جه وقف قدامي

-مبروك

=الله يبارك فيك

فضل بصصلي شويه ف بقولو اي في اي

- بقيتي مراتي

= ااه

راح قرب عليه وحضني جامد وقعد يلف بيا وانا قلبي كان عمال يدق جامد وكأن قلبي هيطلع من مكانو من كتر الفرحه والخوف الكسوف سرحت فحضنو 


ما استيقظت سوىٰ علي صوت همساته وهو يقول 

*يا سارقا لقلبي يوذيبني هواك*

*وما الشوق في عيناي إلآك*

*معذب في نار شوقك حبيبتي*

*ما الحب في حبكي الا حياة*

*يا روح اضائت خفوت روحي*

*يا عوضي ومعاوضتي من رب السماء*


"لعلِ القاك صدفة تجمعنا الدهر كله"


سلسلة حكايات روح 

إسراء الزهدي|روح الفؤاد|جاردينيا

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع