القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت امطار الحب

إسراء الزهدي

البارت الثالث

ادهمك: شدها بسرعه لحضنه
متخافيش تعالى نخرج برى
خرجوا
ادهم: انا كنت عارف ان انت اللي بتعمل كده بس مش فاهم ليه
يحي: لانك خربت خطتنا كنا عيزين نقتل السنيورة بعد ما نعذبها ونقش كل حاجه بس انت بوظت لنا كل حاجه فقلت مسبكيش تتهنى بالبيت بقا
ادهم: ههههههه اي دا هو انا نسيت اقولك
يحي: تقولي ايه
ادهم: ان البيت دا اتباع لمأمور المنطقة يعني فيها حبسك
يحي: انت بتكذب امال كنتوا هتباتو فيه ازاي 
ادهم: ما انا مكنش ينفع أخرجها في جو زي دا وكمان هو هيستلم بكره بس البيت بقى بتاعه
يحيى: مش هخليكم تتهنو في أي مكان هتروحو
أدهم: لو شاطر تعرض لنا
ادهم طلع موبيلو واتكلم ف التلفون 
ادهم: الوو ازيك حضرتك يا باشا عايزة ابلغ عن محضر تعدي وحرق لبيت معليك الجديد
مجهول:....... 
ادهم: تمام يا باشا ف انتظارك
ادهم خلص المكالمة
استني بقى يا يحيى دقيقتين وتلاقي البوكس جه
ـــــــــــــــــــــــــ
بص حضرتك انا عايزة امضيهم على محضر عدم تعرض لا ليا ولا لمراتي ابدا 
ادهم بص لريهام لقاها قاعده ف زاويه بتعيط وتتنفض جامد 

ادهم: ريهام يا ريهام
ريهام: ايه
ادهم: حضنها اهدي مفيش حاجه خلاص متخافيش
ريهام: تبتت فيه جامد هيأذوني
ادهم: لا خلاص اتحبسو بالتهم اللي قدمناها ضدهم ومضوا على إقرار عدم تعرض خالص متخافيش تاني طول ما انا جنبك
ريهام: هنبات فين انت فعلا بعت البيت
ادهم: ااه بعته لاني كنت عارف انهم هيعملو كده واشتريت بيت كبير بأسمك هبقا اوديكي تشوفيه
بس اصلا انتي هتيجي تعيشي معايا ف بيتي 
ريهام: هه ازاى 
ادهم: زي الناس انتي مراتي واكيد مش هقعد ف بيت مراتى ومش هسيبها تقعد لوحدها 
ريهام: عرفت منين انهم هيعملوا كده
ادهم: المحامي كلمني وقالي ان رحمة تقريبا عرفت ان ورق البيت مزور بس حاول ميخلهمش يصدقوا وبعدين قالي انها هتهد البيت عشان لو الكلام دا حقيقي متلقيش مكان تقعدي فيه ف بعتو عشان اي حاجه تعملها هيبقا من حق المشتري انو يتصرف معاها ويرفع قضيه كمان وبما أن المشتري هو مأمور البلد يبقى هتلبس قضية هتلبس
وبعدين بقا كفاية اساله ويلا نروح عشان ترتاحي
ـــــــــــــــــــــــــــــ
عدة الايام وريهام حلتها بدأت تتحسن وتنزل المدرسة مع ادهم وجات الامتحانات 
ادهم: عايزك تطلعي الأولى على الجمهورية كلها عشان تبقى دكتورة كبيرة
ريهام: مش هدخل اى كلية من غيرك يا نبقى اوائل سوى يا ندخل كلية عادية سوى
ادهم: متقوليش كدا تاني هننجح ونبقى أوأل متخافيش 
عدة ايام الامتحانات وادهم وريهام كانو خيفين جدا بس ادهم بيحاول يطمنها ديما انها هتنجح و تبقى متفوقة
ــــــــــــــــــــــــ
ريهام: ادهم ادهم اد هاااااااام
ادهم: اي في اي حد يصحي حد كدا
ريهام: ايوه اصحى النتيجة هتظهر النهارده انا خايفه قوي
ادهم: متخفيش تعالى ننزل نشوفها
ريهام قلتله لا انا كلمت عمو خالد قلتلو لما تظهر هاتها وتعالى 
ادهم: وليه كدا كنا نزلنا نجيبها
ريهام: لا هنقعد نصلي وندعي لحد ما يجي يلا قوم عشان انت هتبقا الامام
ادهم: سرح شويه ف كلامها وهو بيفكر وبيقول في نفسه 

"وشخصًا يكن ملجأك يأخذ بيدك للحق يغنيك عن الدنيا وما فيها" 

ريهام: ابوس ايدك مش وقت سرحان يلا
ادهم: هه مش سرحان اصلا يلا يا لمضه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ريهام: ادهم قوم افتح الباب اكيد عمو خالد دا
ادهم: حاضر 
ادهم: ازيك يا عمي عامل ايه اخبارك 
خالد: الحمدلله يا ابني
ريهام: مالك يا عمو زعلان ليه في اي احنا سقطنا ولا ايه
خالد: ساكت
ادهم: اتكلم بلاش السكوت ده هنموت من الخضه
خالد: ساكت
ريهام: سقطنا صح 
وفضلت تعيط
خالد: قرب منها وسمك وشها مسحلاها دموعها وقلها
بصي يا بنتي كل حاجه نصيب وقدر اوعي تبكي عليه مهما يكون ايه واعرفي ان اختيارات ربنا ليكي كلها خير وان ربنا عمره ما جاب حاجة وحشة وأن بعد الصبر جبر وبعد التعب عوض وعوض كبير اوي ولازم ترضي بكل حاجه 
ادهم: قول طيب النتيجه 
خالد: هتستحمل الصدمه انا خايف عليكم
ريهام: بثبات مصطنع ااه قول متخفش
خالد: ريهام جابت 100٪
بس ادهم اللى للأسف
جاب مش قادر اقولها يا ادهم تخذلني كدا بجد مكنتش مصدق انك تبقي كدا 
ادهم: قول بقى هموت 
خالد: جاب 99.50٪
مبروك يا اولاد انا فخور بيكم اوي شرفتوني ورفعتو راسي
ادهم: انت بتتكلم جد شوفتي يا ريهام كرم ربنا وبص على ريهام
ادهم: ريهام ريهام فوق حصلك ايه فوقي يا ريهام ريهااااااااااااام
خالد: تعالي بسرعة نوديها المستشفى 
ادهم شلها وراحو المستشفي 
الدكتور: بعد اذنكم أخرجوا استنوها برى
ادهم: طمني عليها طيب يا دكتور 
الدكتور: حاضر هكشف عليها واطمنك اتفضل بعد اذنك برى

بعد شويه خرج الدكتور 
الدكتور: هي كان عندها انهيار الفترة الأخيرة 
ادهم: لا
الدكتور: مرت بأي حالة نفسيه صعبه او صدمات او حاجه 
ادهم: ااه بس هي بقت كويسة
الدكتور: هي مبقتش كويسه... 
هي بقت تدي إشارات من مخها لباقي أعضاء جسمها انها كويسه ومش متأثره بس هي اصلا أرهقت كل طاقتها في التفكير والعياط الداخلي يعني هي بتنهار من جواها بس باين قدامكم انها ثابته وقويه وضغطت على عقلها آخر 24 ساعة في التفكير ف دا سبب لها انهيار مفاجيء هي دلوقتي بقت كويسة اديتها حقنة مهدئة و ساعتين كدا وتفوق
ادهم:شكرا جدا لحضرتك يا دكتور 
ــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعتين ريهام فاقت
انا فين ايه اللي بيحصل ادهم
جري ادهم بسرعه عليها اهدي اهدي مفكيش حاجه دول شوية هبوط بس من قلة الاكل عشان بعدين تسمعي كلامي وتاكلي
ريهام: روحاني من هنا
ادهم: هروحك يا دكتورة حاضر
ريهام: ااه صح النتيجة انا سقط صح
ادهم: لا انتي جبتي 100٪
ريهام: بجد مش قادره اصدق انت بتتكلم جد 
ادهم: اه بتكلم جد
روحو البيت ادهم كان عملها مفاجأة واحتفال كبير بمناسبة النتيجة
واحتفلوا سوى وسافرت ريهام هي وادهم عشان يتكرموا 
اتكرمت ريهام وادهم لانها المركز الاول وادهم المركز الثاني على مستوى الجمهورية اتكرموا وبعدين ركبو العربيه عشان يرجعوا البلد
ادهم: مبارك يا حببتي
ريهام: الله يبارك فيك 
ايوه صح خد هنا مجوبتنيش فاكر لما قلتلك ليه بتقولي يا حببتي
ادهم: يااه انتي لسه فاكرة 
ريهام: ايوه يلا جاوب
ادهم: بلاش لحسن تزعلي وانا مش حابب اخلف وعدي ليكي
ريهام: سكتت شويه وبعدين قالتلو 
بتقولها بصدق مش مجرد كلمة صح؟ 

ادهم: بص بعيد وقلها خلاص بقا يا ريهام بلاش تخلي حياتنا سوى تنتهى من دلوقتي 
ريهام: طيب اقولك حاجه 
ادهم: بصلها باهتمام قولي
ريهام: اي دا بص المطرة بتمطر ودى اشارة اني هبقى صادقة في اللي هقوله دلوقتي 
ادهم: انا بحب المطرة وبعتبرها فال حلو يلا قولي 
ريهام: انا بحبك وعايز اعيش العمر كله معاك 
ادهم: بعيون دامعه لانو بيحبها بس مكنش عيزها تخاف منه أو يخلف وعده ليها بصلها وكانوا بيقولها انتي متاكده يترجاها متكونش بتهزر 
ريهام: تبتت فيه جامد متسبنيش خالص انا بطمن وانا وياك
ادهم: طبطب عليها عشان يطمنها 
ريهام: عيطت وتبتت فيه اكتر
ادهم: اشششش خلاص متخافيش من حاجه انا موجود
ريهام: متأكد يا ادهم
ادهم: الحب أمانه وانتي امنتي وأماني يا ريهام وحببتي
تمت. 

"ورفيق يكن لك مأمن وملاذ تهرب إليه إن ضاقت بك الحياة"

"الحب أمانه وانتِ أمنتِ" 

تمت

إسراء الزهدي|جاردينيا 

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع