القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي الاء ذكريا

الصحفية مريم خالد 

للكتاية سحرها الخاص

السلام عليكم

گ مريم خالد البارودي من جريد جاردينيا وأريد عمل لقاء صحفي معاكي


- ما هو اسمك؟


الاء زكريا علي 


- كم عمرك؟ 

20


- محافظتك؟ 


القاهره



- لقبك، وما سبب اختيارك لهذا اللقب:


عيون الليل لان دايما كنت بكتب عن الليل ف اول مرحله ف كتباتي 


- ما هي موهبتك؟ وكيف علمتي بها؟


كتابه نصوص روايات قصص قصيره مقالات



- حدثينا عن مشوارك الكتابي؟


مرحلتي بدائت من وانا عندي 13سنه كنت ف الاول بدمج احداث ف دماغي واكتبها علي الورق لحد م بدات اعمل حوار كامل بين اشخاص وبعدين بدائت اكتب خواطر ثم نصوص اول كتاب دخلت فيه كان عندي 18سنه كان اول مسرتي وكان اول إنجاز ليا ثم توالت الكتب وبدائت انبهر بنفسي اكتر ف كل تقدم كنت بوصله 




- هل في يوم حد قالك إن انتي مش موهوبه أو وجهلك كلام خلاكي تحسي إنك مش موهوبه ولا كان المجتمع الي حوليك بيحبوا موهبتك وبيشجعوكي..؟


كان في انتقادات كتير ان الي بعمله ده ولا حاجه وان مش هوصل لحاجة وكانت السخريه بتيجي من ناس كتير وده خلاني يبقي عندي دافع اقوي دايما المجتمع بيسخر من كلمه كاتب مش بيدي للكاتب قيمه برغم ان في حاجات كتير محدش يقدر يكتبها او يعبر عنها غير الكتاب




- هل لديكي أعمال؟ وما الذي استطعتي تحقيقه منذ بدايتكي في الكتابة؟


ملتقي الكيانات 

مؤرقات ليليه 

عبرات قاتله

حكاوي قلم 

اقلام مختلطه 

ليتك بجانبي

بلوفيا





- هل أنتي عضوة في أحدى الكيانات؟ وما هم؟ وما أول كيان دخلتيه؟ وهل حصلتي على الإفادة من أحدهم؟


اول كيان دخلته كان بريق استفدت فيه كتير اوي كنت ف الاول حسه اني مش بعرف انزل اي نص بكتبه في اي حته كلام الناس ورائيهم كان بيشجعني يوم عن يوم

حاليا نائب عام في مبادره مسيره كاتب 


- ما هي التكريمات والشهادات التي حصلتي عليها؟


اتكرمت من مجله الفيروز

كيان اشجار بلا اوراق

كيان عفه 

كيان بريق

مبادره مسيره كاتب 




- من أول شخص عرف بموهبتك ودعمك؟


انا موهبتي موجوده من وانا في المدرسه كنت بحب اكتب قصص صغيره كده واروح اوريها للميس بتاعتي كانت بتشجعني عشان اقدر اكتب كل مره 



- هل لديكي أوقات مخصصة للكتابة؟


كل تلات ايام علي اقلل في الاسبوع لازم اكتب فيهم 



- خلينا نتخيل أن موهبتك العظيمة دي هي طفلتك المدلله قليلنا ازاي بتتعاملي معاها عشان تنميها؟


انا بحب دايما اهتم ب الكتابه ارتجل علي صور اجمع جمله وافضل اكتب عن الموضوع الي يخص الجمله يكون دايما بيني وبين الكتابه active لان لما بنهملها هي كمان بتهملنا وبنقعد فتره طويله نستعيد كل ده



- هل قرأتي كتب؟ وما أفضل الكتب التي قرآتيها؟


جمهوريه افلاطون 

سقطري 

امانوس 





- كلمينا عن قدوتك؟ 


الدكتور احمد خالد توفيق انسان حقيقي عظيم بحب عمقه ف اي حاجه بيكتبها كاتب مثق وكبير غير ناس كتير حاليا موجود بحب كل حاجه كتبها بحب اقراء كتير اوي ليه 



- ما هو هدفك في الفترة القادمة؟


ان اعرف الناس عني اكتر واساعد البنات الي لسه ف اول طريقهم وافهمهم هما المفروض يعملوا ايه 



- نصيحة للكتاب المبتدأين تقوليلهم أي؟


ان ربنا رزقك بهديه حلوه وهي الكتابه ممكن نحس إن مفيش فايده من الي بنعمله واننا مش هنوصل بس هتوصل وهتبقي مع شويه مجهود وطموح خليك مستمر متخليش اي حاجه توقفك عن حلمك  



- هل تريدين تقديم الشكر إلى أحدهم؟


احب اقدم الشكر ل اختي لانها هي الشخص الوحيد الي كانت بتدعمني



- شيء من كتاباتك:


عن أول نظرة خطفتها في خلثة لأرى أجمل ضحكة قد ترسمها الشفاه يوما ، عن أول قبلة تخطفها مني ، و أول فنجان قهوة على الرغم من مرار مذاقها لكنها كانت كالسكر الزيادة فقط لأنها معك ، أول لقاء بينا و خجلي الذي أصاب وجهي بالحمرة و عقد لساني عن نطق الكلام و حديثك الذي يذوب فؤادي و أذني السامعة لضحكاتك و طرائفك كاللحن العذب في أذني ف يسيطر عليّ السكون حتى أرتوي منه ، فتقطع أنت هذا السكوت قائلا "إلى متي ستظل ابتسامتك تسيطر على قلبي إلي هذا الحد" فابتسم أنا و يرقص قلبي و تزداد خدودي احمرارًا ، كل هذه الذكريات تجعلني أحبك بل أحبك أكثر فأكثر هذه الذكريات الخالدة بداخلي تجعلني أذوب فيك كذوبان السكر بالماء.

أتعلم يا رفيق دربي يا روح الفؤاد أنني لن أجد شخص مثلك يحنو عليّ لم أجد مثل ضحكتك الجميلة كالشمس المشرقة لتعلن ها قد أتانا فصل الربيع بعد شتاء طويل , بل أتعلم أن لا يوجد دفئ في حياتي كحضنك ف بداخله أشعر كأني ملكت الكون بأكمله في راحة يدي ، أنت أجمل بل أعظم شئ رزقني الله به سأظل أحبك حتي تُفنى العواصم والمدن حتي يموت من في الكون و نظل سويا وحدنا لا يزعجنا أحد أو يبعدنا أحد عن صنع المزيد من الذكريات الجميلة يا جميل قلبي التى يوما ستتوج بقطعة مني و منك ، ستظل دائما بطل حكاياتي وأحلامي الحلوة و رفيق دربي و زوجي بالدنيا و خالدي بالآخرة و أخيرا. أب أولادي.


- أتمنى أن تحققي ما ترغبين به، وهكذا يكون قد أنتهى اللقاء، ونتمنى لكي النجاح فيما هو قادم، وكان شرف لنا عمل اللقاء معكي، والسلام عليكم.



الصحفية: مريم خالد البارودي.

المؤسسة: إسراء الزهدي

جريدة جاردينيا

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع